Hypotheekplatform Skydoo wint aan populariteit

04 december 2013 Banken.nl

Skydoo, een webapplicatie voor het faciliteren van hypotheekaanvragen en -acceptaties tussen intermediair en geldverstrekker, blijft aan populariteit winnen. Inmiddels maken meer dan 1.000 intermediairs in Nederland gebruik van het hypotheekplatform.

Het digitale platform Skydoo, ontwikkeld door IT-dienstverlener adviesbureau Davinci en Door Van Basten, is begin 2011 op de markt gebracht. De software onderscheidt zich door diverse benodigde hardcopy documenten zoals een identiteitsbewijs, salarisstrook of een koopakte automatisch te beoordelen. Ook automatiseert de software van Skydoo diverse processtappen, zoals bijvoorbeeld de BKR of NHG controle. In veel gevallen worden deze stappen nog handmatig uitgevoerd, wat leidt tot lange doorlooptijden, maar ook meer kans op fouten en minder snelle service richting klanten. Aan de basis van Skydoo ligt onder andere de Document Text Analyzer (DTA) software van Davinci en business rules specifiek voor de hypotheekmarkt.

Skydoo

In de eerste twee jaar werd Skydoo gebruikt door onder andere AEGON, ASR, BLG Hypotheken en SNS Bank. In de afgelopen maanden versnelde de groei van het platform door de aansluiting van De Hypotheker (juni 2013) en Eigen Huis Hypotheekservice (augustus 2013) – hierdoor is het aantal aangesloten intermediairs gestegen tot boven de 1.000.

Na een half gebruik te hebben gemaakt van Skydoo is Jaap van Raak, product manager bij De Hypotheker, lovend over het platform. “De grote kracht van het Skydoo platform is de automatische beoordeling aan de hand van alle relevante business rules. Het herkennen en digitaal maken van die documenten is al een mooie winst, maar de echte winst zit nog meer in het proces dat daarop volgt. Doordat nu geen ‘mensenhanden’ meer nodig zijn om de beoordeling te doen, krijgt de acceptant een ‘kant-en-klaar’ dossier voorgeschoteld. De laatste beslissing is wel van zijn hand, maar al het voorwerk is hiermee voor hem uit het proces gehaald. En dat scheelt veel tijd en dus geld. Bovendien hoort de klant binnen enkele minuten of zijn hypotheekaanvraag wordt gehonoreerd”.