PayPal versterkt banden met JPMorgan Chase en Citigroup
Online betaalsysteem PayPal slaat de handen ineen met JPMorgan Chase en Citigroup, twee van Amerika’s grootste banken. Door deze samenwerking ontstaan nieuwe mogelijkheden voor klanten van PayPal en beide grootbanken.
PayPal is vooral bekend van betalingen via internet. Het wordt veel gebruikt voor het uitvoeren van betalingen in webshops, maar ook voor verkoopsites als eBay en Marktplaats. Door de samenwerking met JPMorgan Chase kunnen rekeninghouders hun bankkaarten voortaan direct koppelen aan hun PayPal-rekening en daarmee betalingen doen. Eind vorig jaar sloot PayPal al een soortgelijke overeenkomst met Citigroup. Zowel JPMorgan Chase als Citigroup bieden hun klanten spaarpunten bij het doen van uitgaves. Bij beide banken kunnen klanten vanaf nu deze ‘rewards’ inzetten als ze een betaling doen met PayPal.
Stap naar offline
Klanten van beide banken kunnen hun kaarten toevoegen aan hun PayPal Wallet. Deze virtuele portemonnee kan gebruikt worden voor het uitvoeren van betalingen in fysieke winkels. In Nederland werkt PayPal op vergelijkbare manier samen met Vodafone. De betaling gebeurt met behulp van een NFC-chip, waar tegenwoordig veel mobiele telefoons standaard mee zijn uitgerust. De telefoon hoeft enkel even voor een lezer gehouden te worden en de transactie vindt plaats. PayPal - bekend en groot geworden door in te zetten op online - zet hiermee dus ook een belangrijke stap richting de offline wereld.
Dan Schulman, topman van PayPal, toont zich tevreden met de toegenomen samenwerking: “Door dit verbond bieden we onze gezamenlijke klanten meer keuze, meer flexibiliteit en meer waarde. Bovendien krijgt PayPal hierdoor meer bereik in fysieke winkels.”