PayPal vult gat in mkb-kredietmarkt
Nederlandse midden- en kleinbedrijven zien na de coronacrisis volop kansen om hun bedrijfsgroei weer te hervatten, zo blijkt uit onderzoek van PayPal. Om dat voor elkaar te boksen heeft men echter wel financieringsopties nodig. Toeval bestaat niet, moeten ze bij PayPal gedacht hebben, de fintech presenteert naast de resultaten van zijn onderzoek tegelijkertijd het ‘PayPal Business Krediet’ speciaal voor het mkb.
Het nieuwe financieringsproduct van de fintech moet een laagdrempelige oplossingen vormen voor mkb-bedrijven die al gebruik maken van het PayPal-betalingsplatform. Het kredietbedrag dat PayPal toekent is gebaseerd op het PayPal-omzetvolume van de ondernemers en bedraagt maximaal €130.000 voor nieuwe klanten en €160.000 voor bestaande klanten.
Alvorens de fintech het krediet toekent, evalueert men de geschiedenis van de verkoopprestaties van het bedrijf om zo binnen enkele minuten een kredietbeslissing te nemen en financiering te verstrekken. De fintech stelt zo de “lange tijden van de traditionele financiële organisaties flink te verkorten”.
Volop kansen
PayPal lanceert zijn kredietproduct niet zonder ondoordachte reden. Uit onderzoek van de fintech onder 506 mkb bedrijven in Nederland blijkt namelijk dat 78% van hen zich positief voelt over hun bedrijf, ondanks alle huidige zorgen en uitdagingen. Zo stelt 60% van de respondenten zich zorgen te maken over de huidige energie- of brandstofprijzen, terwijl bijna de helft (41%) van de bedrijven zich zorgen maakt over het huidige inflatieniveau.
Hoewel de zorgen alom tegenwoordig zijn, zien Nederlandse ondernemers tal van kansen om te groeien. Maar liefst 80% van de onderzochte bedrijven stelt optimistisch te zijn over het aantrekken van nieuwe klanten, 43% onderzoekt het aantrekken van nieuwe markten en 39% van het mkb wil graag nieuwe producten ontwikkelen om groei te stimuleren.
Ambities die zonder geld niet waargemaakt kunnen worden, zo overweegt 43% van de ondernemers een zakelijke lening af te sluiten om de huidige kansen te benutten. De meerderheid van die groep (58%) is van plan om extra kapitaal te gebruiken om hun bedrijf te laten groeien, een derde (29%) stelt dat het hen zal helpen met hun cashflow om rekeningen te betalen.
Democratiseren
PayPal is altijd een partner geweest voor het Nederlandse mkb”, legt Joachim Goyvaerts (directeur PayPal Benelux en Ierland) uit. “Met de lancering van PayPal Business Krediet in Nederland brengen we onze betrokkenheid een stap verder. Vandaag hebben onze klanten binnen enkele minuten toegang tot flexibele financiering op basis van hun omzetprestaties.”
“Deze oplossing is in lijn met onze wens om de toegang voor het midden- en kleinbedrijf te democratiseren tot mogelijkheden die voorheen waren voorbehouden aan grotere bedrijven. Op basis van de sterke relatie die we onderhouden met onze professionele klanten, stelt PayPal Business krediet haar klanten in staat om zo hun ontwikkelingsuitdagingen aan te gaan.”