Meest invloedrijke twitteraars van financiele sector
De Canadees Jay Palter is een zelfstandige social media consultant die advies geeft aan adviseurs, professionals en hun organisaties op het gebied van social networks strategieën en online branding. Onlangs bracht hij een ranking uit van de top 250 meest invloedrijke twitteraars wereldwijd van de financiële sector.
Top 250 meest invloedrijke twitteraars over de financiële sector
Met de social business intelligence tool ‘Little Bird’ zocht Palter uit wie de 250 meest invloedrijke twitteraars zijn op het gebied van financiële dienstverlening. Op basis van het keyword ‘finserv’ werd een ranking opgesteld* van de Twitteraccounts die de meeste invloed hebben binnen het online Financial Services domein.
De top 10 van de meest invloedrijke financiële twitteraars ziet er als volgt uit:
# |
Naam | Twitter URL | Volledige naam | Entiteit |
1 | Visible_Banking | https://twitter.com/Visible_Banking | Christophe Langlois | bedrijf |
2 | HarvardBiz | https://twitter.com/HarvardBiz | Harvard Biz Review | bedrijf |
3 | AmerBanker | https://twitter.com/AmerBanker | American Banker | bedrijf |
4 | FinancialBrand | https://twitter.com/FinancialBrand | The Financial Brand | bedrijf |
5 | Brett King | https://twitter.com/brettking | Brett King | persoon |
6 | BankInnovation | https://twitter.com/BankInnovation | Bank Innovation | bedrijf |
7 | Leimer | https://twitter.com/leimer | Bradley Leimer | pers |
8 | BankTechNews | https://twitter.com/BankTechNews | Bank Technology News | bedrijf |
9 | Rshevlin | https://twitter.com/rshevlin | rshevlin | bedrijf |
10 | Jim Marous | https://twitter.com/JimMarous | Jim Marous | persoon |
Actieve Nederlandse twitteraars
Ook Nederland kent diverse twitteraars die actief tweets sturen of beantwoorden met een focus op de financiële- en bankensector. Banken.nl doet een kleine greep uit enkele actieve twitteraars binnen het Financial Services domein:
Naam | Twitteraccount | Aantal volgers |
Mathijs Bouman | @mathijsbouman | 32.800 |
Willem middelkoop | @wmiddelkoop | 16.100 |
Peter Verhaar | @peterverhaar | 12.500 |
Lex hoogduin | @lexhoogduin | 8.243 |
Chris Buijink | @chrisbuijink | 6.643 |
GJ Reinders | @GJ7300 | 4.447 |
Robin Fransman | @RF_HFC | 2.555 |
Davedeheld | @davedeheld | 1.618 |
Onderzoeksuitkomsten Jay Palter
De meest invloedrijke twitteraar is volgens Palter’s onderzoek één van Amerika’s bekendste financiële blogs: Visible Banking (Visible_Banking), dat zo’n 12.700 volgers kent. In 2007 richtte Christoph Langlois visiblebanking.com op. De blogsite richt zich op het helpen van financiële instellingen met het beter begrijpen en benutten van social media. Andere bekende namen in de ranking zijn bijvoorbeeld het account van Harvard Business Review (HarvardBiz op #2), met 1,43 miljoen volgers, of tijdschrift American Banker (AmerBanker op #3) met 27.000 volgers.
Volgens Palter bieden de uitkomsten van het onderzoek organisaties unieke managementinformatie over de voor hen relevante specifieke online doelgroepen, zoals in dit geval de financiële sector. Zo kunnen organisaties binnen het Financial Services segment de uitkomsten gebruiken voor hun social media strategieën:
- Organisaties kunnen hun online (Twitter) profiel en communicatie zo optimaliseren, zodat ze als kennisleider worden gezien
- Ondernemers kunnen zich specifiek richten tot organisaties die een grote invloed hebben binnen het Financial Services domein, om wellicht zelf ook invloed te hebben
- Dienstverleners kunnen hun producten- en dienstenportfolio gerichter onder de aandacht brengen en actief meedoen met actuele online discussies op het gebied van Financial Services
Om bovenstaande doelstellingen te realiseren kunnen bedrijven allereerst proberen om relaties op te bouwen of te versterken met de meest invloedrijke twitteraars, door bijvoorbeeld:
- Juist deze bedrijven of personen op Twitter te volgen en proberen met hen in contact te komen
- Via andere social media kanalen met deze personen/bedrijven in contact te komen (LinkedIn, Google+, Facebook, etc.) om zo op meerdere plekken contactpunten te creëren
- Blogs te lezen, daarop te reageren, en de informatie te delen binnen het eigen netwerk
- De belangrijkste blogs en publicatiesites te identificeren, waar de meeste discussies plaatsvinden, om daar bijvoorbeeld posts achter te laten of een column op te stellen
* Voor meer informatie over de ranking, de onderzoeksmethoden en achtergronden, zie hier.