ING gaat stoppen met TAN-codes
ING heeft aangegeven het gebruik van tan-codes voor het bevestigen van betalingen dit jaar nog te willen afbouwen. Betalen met behulp van TAN-codes is nog maximaal tot het einde van 2018 mogelijk. In plaats van TAN-codes kan iedereen betalingen per telefoon, tablet en computer via de Mobiel Bankieren-app bevestigen. 3,2 miljoen ING-klanten doen dit al.
De TAN-code is al ruim 30 jaar in gebruik. In 1986 markeerde de TAN-code (Transactie Authorisatie Nummer) via Girotel de eerste vorm van elektronisch bankieren bij de Postbank, één van de voorlopers van het huidige ING. Al langere tijd kunnen klanten hun betaling bevestigen via de mobiele app van de bank, maar bevestigen door TAN-codes is ook nog steeds mogelijk. Klanten kunnen kiezen hun TAN-code te ontvangen per sms of via een papieren lijst. Door een vernieuwing van de online omgeving bevestigen klanten overboekingen voortaan standaard met de ING Mobiel Bankieren-app.
ING stopt met de TAN-codes omdat het gebruik van de app voor mobiel bankieren met 3,2 miljoen klanten al erg omvangrijk is, en volgens de oranje bank alleen nog maar verder groeien. Daarnaast is mobiel bevestigen snel, makkelijk en veilig, zo stelt ING. Alle particuliere klanten worden de komende maanden gefaseerd overgezet naar de vernieuwde online omgeving. Klanten die nog geen app hebben, kunnen voorlopig dus nog gewoon via TAN-code betalen. Eind 2018 komt ING voor deze klanten met een alternatief. Wat dat alternatief is, is nog niet duidelijk.
Mobiele pin of vingerafdruk
Met name de papieren variant van de TAN-code kan gezien worden als uit de tijd. Er zijn immers al zoveel nieuwe manieren om veilig en eenvoudig te bankieren. Jeroen Losekoot is Manager Digitaal Bankieren bij ING en legt uit: “We zijn continu bezig met het vernieuwen van onze producten en diensten om het regelen van bankzaken zo makkelijk mogelijk te maken voor onze klanten. Daarom hebben we Mijn ING vernieuwd en vervangen we na ruim 30 jaar de TAN-code door mobiel bevestigen. In plaats van het overtypen van een TAN-code van een papieren lijst of sms’je, bevestigen klanten hun opdrachten in de Mobiel Bankieren App makkelijk en snel met hun mobiele pin of vingerafdruk.”
Digi-coaches
Mobiel bevestigen is al een tijdje mogelijk bij ING, zonder een TAN-code te hoeven invullen. De optie bestaat sinds januari 2017. ING becijfert dat inmiddels ruim 1,1 miljoen de optie voor mobiel bevestigen ook gebruiken. Van hen geeft 81% aan het makkelijk te vinden. “Voor de meeste van onze klanten spreekt mobiel bevestigen voor zich”, aldus Losekoot. “We begrijpen echter ook dat een deel van onze klanten hulp nodig heeft bij het overstappen naar mobiel bevestigen. Voor deze klanten hebben we daarom onder andere online uitlegvideo’s en staan door het hele land op al onze 242 ING-kantoren Digi-coaches klaar.”