Knab breidt in 2017 zowel aantal klanten als dienstenaanbod uit

27 februari 2018 Banken.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Knab is het afgelopen jaar weer flink gegroeid. Naast dat de online bank meer dan 40.000 nieuwe klanten mocht verwelkomen, werd onder de eigen naam gestart met advies voor verzekeringen en hypotheken. Ook in het huidige jaar biedt Knab zijn klanten diverse nieuwe diensten, zo werd op 1 januari al Knab Beleggen gelanceerd. Dit, en meer, is te lezen in het recent verschenen jaarverslag van de bank.

Nadat Knab er vorig jaar al bijna 40.000 klanten bij kreeg – waarmee hun aantal op ruim 120.000 uitkwam – wist de bank in 2017 nog meer nieuwe klanten aan te trekken, waarmee het totale aantal nu is gestegen tot boven de 164.000. Het gaat hierbij zowel om houders van particuliere als zakelijke rekeningen. De particuliere klanten worden vooral aangetrokken door de hoge rente, waarvoor de bank onlangs nog werd beloond met het Gouden Spaarvarken. Daarnaast wordt door particulieren gewezen op het gemak, de mogelijkheid eenvoudig meerdere rekeningen te openen, de vernieuwing en de lage kosten. 

Percentage tevreden klanten

Voor zakelijke klanten zijn deze lage kosten zelfs de belangrijkste reden om zich bij Knab aan te sluiten, gevolgd door het gemak, het aantrekkelijke aanbod, de servicegerichtheid en, tot slot, wederom de mogelijkheid eenvoudig meerdere rekeningen te openen. De klanten blijken over het algemeen ook goed te spreken te zijn over de bank: 91% van geeft aan (zeer) tevreden te zijn en het gemiddelde tevredenheidscijfer komt uit op 8,9. Dit positieve oordeel werd onlangs nog eens onderstreept toen de klanten Knab voor het derde jaar op rij beoordeelden als de bank met de beste service.

Nieuwe diensten

In 2017 breidde Knab ook zijn dienstenportfolio uit, door onder de eigen merknaam te beginnen met het verlenen van advies op het gebied van verzekeren en hypotheken. Ten eerste werd in de zomer Knab Verzekeren gelanceerd. Dit gebeurde onder meer via de introductie van een mobiele verzekeringsapp, die aan het einde van het jaar bijna 21.000 keer was gedownload. De app blijkt het meest populaire kanaal te zijn voor het inwinnen van verzekeringsadvies: ongeveer twee derde – 3.200 van de bijna 4.800 adviezen – werd hiermee verstrekt. 

Online verzekeradvies

Daarnaast werd Knab in oktober onder de eigen naam actief op de markt voor (online) hypotheekadvies, door het eerder overgenomen eyeOpen om te dopen tot Knab Hypotheken. Door samen te werken met 29 hypotheekverstrekkers biedt Knab naar eigen zeggen het meest uitgebreide hypotheekaanbod van Nederland. Hierbij richt de dienst zich uitsluitend op online advies, waarbij de consument kan profiteren van relatief lage kosten. In totaal zijn er in 2017 precies 3.363 hypotheken afgesloten na advies van Knab. 

Goede voornemens

Nadat de bank erin slaagde om het afgelopen jaar alle voorgenomen plannen uit te voeren – naast de al genoemde nieuwe diensten kwamen er een nieuwe bankomgeving en een alternatief voor de cardreader, en werd mobiel bankieren met Touch ID ingevoerd – heeft Knab ook voor 2018 weer een aantal doelstellingen. Op 1 januari werd al Knab Beleggen geïntroduceerd, waarmee de bank het eenvoudig maakt voor haar klanten om geld te beleggen.

Voornemend van 2017

Een ander belangrijk voornemen voor het nieuwe jaar is het toevoegen van verzekeringsadvies voor woonverzekeringen aan Knab Verzekeren. Daarnaast staat voor het nieuwe jaar nog een aantal vernieuwingen op de planning, zoals de digitalisering van internationale overboekingen, een veilige chatmogelijkheid via de bankomgeving, het deelbaar maken van transactiedata voor PSD2 en een uitbreiding van Slim Saldo Beheer en van alerts.

Het complete, interactieve jaarverslag van Knab is hier te bekijken.