Gemiddelde fintech CEO verdient jaarlijks $850.000

13 september 2018 Banken.nl

De gemiddelde ceo van een fintech uit Noord-Amerika, Europa of Azië verdient op jaarbasis zo’n $850.000. Dat blijkt uit een internationaal vergelijkend onderzoek naar iets meer dan 500 bestuurders, waaronder 137 CEO’s. Het onderschrijft dat fintechs geen kleine jongens meer zijn, maar serieuze marktpartijen. Opvallend is dat financieel directeuren wat achter blijven.

Het onderzoek naar de beloningen van topmensen uit de fintech-wereld is uitgevoerd door Moorlands Human Capital, een Brits werving- en selectiebureau voor hoge managementposities. Het bureau maakt onderscheid tussen verschillende componenten van de jaarlijkse beloning, bestaand uit het vaste salaris, een variabele bonus en pensioenbijdragen. Het bureau onderzocht een respectabele 500 fintechs op beloningsgebied.

Technische kennis hoog gewaardeerd

In totaal maken 137 CEO’s uit van het onderzoek. Het gemiddelde basissalaris komt uit op $353.000 per jaar. Wanneer daar variabele bonussen en een pensioenbijdrage bij opgeteld worden komt dat uit op een totaalsom van $850.000. Het mag geen hele grote verrassing zijn dat ook CTO’s (chief technology officer) goed boeren in de fintech-industrie. Het gemiddelde vaste salaris van de technische beleidsmakers binnen fintechs is $215.000, inclusief variabele extra’s en pensioenbijdrage komt dat uit op $521.000 per jaar. Daarmee benadrukt de sector het eminente belang van technologie binnen de organisatie.

Gemiddelde fintech CEO verdient jaarlijks $850.000

Financieel directeuren blijven achter

Bij grote bedrijven zijn financieel directeuren vaak de tweede persoon in rangorde en op salarisvlak, direct na de algemeen directeur. Fintech is wat dat betreft een vreemde eend in de bijt. De gemiddelde financieel directeur verdient een totaalsom van $158.000 per jaar. Daarmee eindigen ze op ruime afstand van de jaarlijkse gage van directeuren sales en marketing, die jaarlijks gemiddeld $235.000 tegemoet kunnen zien.

“Klantenwerving staat hoog in het vaandel bij fintech-bedrijven, dat valt af te leiden aan de beloning voor sales- en marketingdirecteuren”, licht Paul Battye, eigenaar van Moorlands, toe. “Het is fascinerend om te kijken of dit fenomeen blijft duren of dat we een bepaalde mate van harmonisatie zien binnen de hoogste bestuurslagen.”