Doorbraak onderlinge mobiele iDEAL-betalingen tussen consumenten
Naast bankieren wordt de mobiel langzaam maar zeker ook de standaard voor het verrichten van iDEAL-betalingen. In 2018 kwam het aantal iDEAL-betalingen via mobiel uit op 69,5%, fors meer dan via een laptop of desktop. Onderlinge betaalverzoeken als Tikkie leverden een substantiële bijdrage aan de opkomst van mobiele iDEAL-betalingen.
Meer dan een half miljard betalingen werden er in 2018 verricht via iDEAL. Om meer precies te zijn 524 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van producteigenaar Currence. IDEAL is voor veel mensen bekend als methode om online te betalen, het icoontje komt zo ongeveer in elke webshop voor en is voor veel mensen een teken van betrouwbaarheid.
Wat minder mensen weten is dat iDEAL ook p2p-betalingen tussen consumenten (c2c) verzorgt. Een goed voorbeeld hiervan is Tikkie, de veelgebruikte terugbetaaldienst van ABN AMRO en andere mobiele apps van banken. In de laatste maand van 2018 waren deze terugbetaalverzoeken goed voor ruim 17% van het totale aantal iDEAL-betalingen.
2018 was ook het jaar waarin iDIN voorzichtig ingeburgerd raakte. Met iDIN kunnen consumenten één portaal aanhouden voor inloggen en het doen van betalingen. Dat is handig, want er worden nog wel eens wat wachtwoorden of gebruikersnamen vergeten met al die verschillende webshops of anderzijds online omgevingen. Eind 2018 konden consumenten bij zo’n 100 verschillende bedrijven en organisaties gebruikmaken van iDIN. Er werden in die maand 322.000 iDIN-transacties gedaan.
Voortbouwen op iDEAL
“Veilig inloggen door klanten, zonder steeds weer nieuwe wachtwoorden te moeten verzinnen en onthouden, in combinatie met strenge regels voor de identificatie en privacy van die klanten, vragen om betrouwbare inlogmiddelen met een groot bereik voor bedrijven en instellingen”, aldus Amos Kater van merkeigenaar Currence. “IDIN is het enige inlog- en online identificatiemiddel waarmee je als organisatie in de private sector in één klap 13 miljoen volwassen Nederlanders bereikt. iDIN bouwt voort op lange ervaring met iDEAL om consumenten volledige controle te geven over inloggen en online identificeren bij andere organisaties, op basis van betrouwbare persoonsgegevens die door hun bank zijn geverifieerd.”