Klanten mogen stemmen over kledingstijl bij Duitse bank
Medewerkers van de Duitse bank Frankfurter Sparkasse gaan binnenkort wellicht anders gekleed naar hun werk. De bank start volgens persbureau Bloomberg een experiment waarin het klanten laat stemmen over de kledingstijl van medewerkers met klantcontact. Via een serie foto’s kunnen klanten stemmen over verschillende stijlen die uiteenlopen van erg formeel tot casual.
Van oudsher wordt een serieus beroep vaak geassocieerd met serieuze kleding, maar is dat nog wel van deze tijd? Over bankpersoneel bestaat nog steeds het hardnekkige vooroordeel dat zij erg netjes gekleed naar het werk gaan. Of moeten. Vooropgesteld, netjes is een rekbaar begrip. Een nette jeans met fraaie sneakers of mooie pumps kan minstens zo netjes staan als een iets te wijd pak met das. Dat beeld van formele kleding wordt enigszins gevoed door de media, maar vaak ook door de uitstraling van (front office) medewerkers in fysieke vestigingen. Frankfurter Sparkasse gaat zijn klanten vragen hoe zij vinden dat medewerkers naar hun werk zouden moeten komen.
Over het algemeen wordt gekozen voor kleuren die zorgen voor een associatie die positief uitvalt voor banken. Zo is grijs een neutrale en wijze kleur en donkergrijs zakelijk en autoritair. Ook de kleur blauw komt vaak terug. Deze kleur wordt vooral geassocieerd met betrouwbaar, autoritair, conservatief en stabiel. Aldus deze tabel.
Denken of weten?
Wie bepaalt eigenlijk de dresscode binnen een bedrijf of sector? Het is een interessante vraag of bedrijven doen zoals ze doen omdat ze dénken dat klanten het zo willen zien of omdat ze wéten dat klanten het zo willen zijn. “De kwestie van kledingstijl kwam terloops ter sprake. Dus leek het ons een goed idee om onze klanten naar hun mening te vragen”, aldus Julie Dröge-Knaup, woordvoerder van de bank. “We willen op basis van die uitkomsten aanbevelingen ontwikkelingen, die overigens niet bindend zullen zijn.”
De Sparkasse heeft twee medewerkers in drie verschillende soorten kleding laten hijsen en de foto’s voorgelegd aan een groep klanten. Zoals zichtbaar variëren de stijlen van erg formeel tot casual netjes. Het zal nog even wachten zijn op de uitkomst, maar een soortgelijke stemming bij een Sparkasse uit Hamburg zorgde ervoor dat lokale verkopers van stropdassen hun inkomsten hebben zien dalen.