Klarna start met achteraf betalen in gewone winkels

18 juli 2019 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Het Zweedse betaalbedrijf Klarna start vandaag naar eigen zeggen een noviteit in Nederland op het gebied van betalen in fysieke winkels. In plaats van af te rekenen bij het verlaten van de winkel biedt Klarna de mogelijkheid om achteraf te betalen. Een constructie die in de e-commerce al langer gangbaar is, maar in de winkelstraat nog niet. Elektronicaketen HiFi Klubben heeft de eer. 

Het principe van een product meenemen zonder te betalen is feitelijk al bijzonder oud en staat ook wel bekend als stelen. Het verschil met de nieuwe dienst van Klarna is dat de winkelier wél op de hoogte is van een klant die de winkel verlaat zonder op dat moment af te rekenen. Dat doet de klant namelijk op een later moment. De dienst draagt de weinig verhullende naam ‘Betaal later’. Klanten hebben na aankoop 14 dagen de tijd om hun aankoop te betalen. In de tussentijd kunnen klanten hun speaker of koptelefoon in alle rust thuis uitproberen. 

Nieuw in Nederland

Met het aanbieden van deze nieuwe betaalmogelijkheid werkt Klarna aan verbetering van de klantervaring, waarvan het betalingsproces natuurlijk een essentieel onderdeel is. Hoewel in Nederland nog allesbehalve wijdverbreid, is achteraf betalen in de winkelstraat in veel andere Europese landen al vrij gebruikelijk. Verdeeld over Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Engeland, Zweden, Denemarken, Noorwegen en Finland is het al mogelijk in 7.000 winkels. 

Hoe werkt het eigenlijk? De klant neemt een bepaald product mee, uiteraard met medeweten van de winkelier. Eenmaal gekozen voor achteraf betalen ontvangt de klant een QR-code, sms of email, waarmee de betaling voltooid kan worden. Overzicht is mogelijk via de app van Klarna. “Wij zijn trots dat we onze populaire achteraf betaaloplossing nu ook in fysieke winkels kunnen aanbieden. Steeds meer consumenten en klanten vroegen ons om ook in de winkel achteraf betalen mogelijk te maken”, licht Wilko Klaassen toe, hoofdverantwoordelijk voor Klarna in Nederland en België. “Daar zijn we in Zweden begonnen en inmiddels is In-Store beschikbaar in 9 landen, waar Nederland nu dus ook aan is toegevoegd. Zo kunnen consumenten de vertrouwde smooothness van betalen met Klarna ook in de winkelstraat ervaren.” 

Wat als iemand niet betaalt?

Ongetwijfeld zal de vraag opdoemen wat er gebeurt als iemand níet binnen 14 dagen betaalt en daarna nog steeds niet. In de eerste plaats voert Klarna bepaalde risicochecks uit alvorens iemand gebruik kan maken van achteraf betalen. Dat werkt al als een soort filter. Daarna gelden dezelfde regels als achteraf betalen bij online bestellingen. Eerst volgt een betalingsherinnering, zonder verdere meerkosten. Vergeten kan immers altijd. Wordt die herinnering niet opgevolgd, dan volgt een aanmaning inclusief aanmaningskosten. Levert dat ook niks op, dan wordt uiteindelijk een incassobureau ingeschakeld en zullen de kosten explosief gaan stijgen. 

“De populariteit van achteraf betalen heeft zich al bewezen in onze webshop”, zegt Hans Peter Rietveld van Hifi Klubben Nederland. “We zijn dan ook verheugd om Betaal later als eerste in Nederland aan te kunnen bieden in fysieke winkels. Achteraf betalen leent zich uitermate goed voor de producten die wij verkopen. HiFi Klubben biedt niet alleen online, maar ook in onze fysieke winkels een 14 dagen uitprobeerperiode. Klanten kunnen bijvoorbeeld de gekozen audio installaties thuis beluisteren in de akoestiek van hun eigen woonkamer voordat de betaling plaatsvindt. En hoofdtelefoons kunnen uitgebreid getest worden met de eigen muziekbibliotheek. Samen met Klarna bieden we zo een extra service.”