De Volksbank boekt klein plusje over eerste helft 2019
De Volksbank behaalt een winst van €154 miljoen over de eerste helft van 2019. Daarmee boekt de bank een kleine vooruitgang, de winst ligt €5 miljoen hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De Volksbank profiteerde vooral van lagere operationele lasten, al werden die voor een deel teniet gedaan door eveneens afgenomen baten.
De Volksbank is nog altijd de vierde consumentenbank van Nederland en dat zal het naar verwachting ook nog wel een tijdje blijven. Het concern achter de labels ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank en SNS presenteerde afgelopen vrijdag de halfjaarcijfers. De bank schrijft met een nettowinst van €154 miljoen positieve cijfers, temeer omdat de winst nog iets hoger ligt dan de eerste helft van vorig jaar.
Een korte samenvatting van de cijfers.
- De nettowinst in H1 2019 bedraagt €154 miljoen. Daarmee ligt de winst 3% hoger dan dezelfde periode vorig jaar.
- De operationele lasten vallen terug van €301 miljoen (H1 18) tot €278 miljoen (H1 19). De baten vallen eveneens terug, maar minder hard. Van €480 miljoen tot €471 miljoen.
- De Volksbank ziet een terugval van 6% in het aantal FTE in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, wat neerkomt op 234 in totaal.
- De cost-income ratio komt uit op 54,3% (exclusief wettelijke heffingen). Een jaar eerder lag deze graadmeter nog op 56,7%.
- De totale hypotheekportefeuille stijgt met €1,2 miljard tot €48,6 miljard. Wel daalt het aantal nieuwe hypotheken met 6,6%.
''De Volksbank heeft een prima eerste halfjaar van 2019 achter de rug. We hebben vooruitgang geboekt bij het in de praktijk brengen van onze missie, Bankieren met de menselijke maat en bij onze drie kernactiviteiten, betalen, sparen en hypotheken, was er sprake van groei”, aldus CEO Maurice van Oostendorp in een begeleidend schrijven. Die vooruitgang ziet de bank weerspiegeld in stijging van de NPS, die naar eigen zeggen voor het eerst positief is (+1).
Van Oostendorp benoemt de vier labels waaronder de Volksbank actief is ook nog apart. Bij ASN Bank gaat het daarbij over biodiversiteit. De bank van Eppo de eekhoorn heeft zijn biodiversiteitsimpact berekend en gepubliceerd. In 2030 moet die balans positief uitslaan volgens de eigen doelstelling. BLG Wonen bereikte het nieuws vanwege de proef die het wil gaan doen met zogeheten ‘duurhuuders’, consumenten die eigenlijk geen hypotheek kunnen krijgen, maar al wel jarenlang een hoge huur betalen en daarmee aantonen over een zekere betaalmoraal te beschikken. De RegioBank richt zich op - hoe kan het anders - de regio en meer specifiek de ondersteuning van sociale projecten die de lokale verbondenheid vergroten. De bank werkt hiervoor samen met het Oranje Fonds. Ten slotte benoemt Oostendorp nog SNS, dat een eigen koers vaart en enigszins in gaat tegen de trend van digitalisering en sluiting van winkels. SNS opent juist nieuwe winkels, waarmee het de zichtbaarheid voor en de verbinding met de klant sterker wil maken.