Mastercard wil samen met partners 100 miljoen bomen gaan planten

21 januari 2020 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel

Samen met een handvol partners van binnen en buiten de financiële sector heeft Mastercard de lancering van de Priceless Planet Coalition aangekondigd. Het platform brengt inspanningen voor duurzaam ondernemen samen en doet investeringen die een positieve bijdrage leveren aan klimaat en milieu. Onder meer wil de coalitie 100 miljoen bomen gaan planten. 

Bossen worden beschouwd als een belangrijk wapen in de strijd tegen klimaatverandering. Ze nemen CO2 op, bevorderen biodiversiteit en verkleinen de kans op bodemerosie. Allemaal op een natuurlijke manier en het ziet er nog fraai uit ook. De natuur heeft op veel plaatsen echter wel een helpende hand nodig. Mastercard wil daarin een voortrekkersrol spelen en is zich bewust van de enorme reikwijdte die het bedrijf wereldwijd heeft. Maar alleen komt Mastercard er niet. Daarom lanceert de Amerikaanse onderneming met een keur aan partners de Priceless Planet Coalition, die zowel bedrijven als consumenten verder in beweging moet krijgen.

Enorm bereik

Citibank, Santander UK, IHS Markit, bunq, Saks Fifth Avenue, L.L. Bean, New York Metropolitan Transport Authority, Transport for Londen en American Airlines zijn enkele van de aangesloten partners en er zullen er meer volgen. Die bedrijven hebben elk hun eigen omgeving die ze kunnen verduurzamen. Daarbij valt te denken aan duurzamere werkplekken, eigen duurzame energieopwekking en een duurzamere supply chain. Maar de echte winst valt volgens Mastercard te halen bij het mobiliseren van alle klanten.

“We kunnen onze ecologische voetafdruk niet langer negeren. Onze beste kans om van koers te veranderen en te zorgen voor een betere toekomst is om bedrijven en consumenten dezelfde richting op te laten bewegen naar een gemeenschappelijk doel. Alleen op die manier kan er echte verandering plaatsvinden,” zegt Ajay Banga, president en CEO van Mastercard. “We hebben een enorm bereik. We hebben een enorm netwerk van partners. We kunnen ze stimuleren om een positieve impact op het milieu te leveren in de vorm van een Priceless Planet Coalition.”

Kracht van netwerk gebruiken

De naam zegt het eigenlijk al, leden van de coalitie willen samenwerken. Die samenwerking richt zich onder meer op het bevorderen van het gebruik van openbaar vervoer. Voor elke consument die gebruikmaakt van het ov plant de coalitie een boom. Of dat per aanmelding, per dag of per rit is, wordt uit het persbericht echter niet helemaal duidelijk. Hoe dan ook zullen het een hoop bomen betreffen. Het project vindt verdeeld over meerdere continenten plaats. De coalitie nodigt geïnteresseerde financiële instellingen, winkeliers, consumenten en digitale partners van over de hele wereld uit om zich aan te sluiten bij de Priceless Planet Coalition. Hoe meer leden, hoe meer bomen er geplant worden is gedachte.

Voor het succesvol planten van bomen heeft Mastercard enkele gespecialiseerde organisaties geselecteerd, namelijk Conservation International en World Resources Institute (WRI). Deze organisaties bekijken nauwgezet hoe aanplantprogramma’s het best uit kunnen worden gevoerd, met oog voor de lokale omgeving, lokale biodiversiteit en prudent bosbeheer. Mastercard looft de op wetenschap gebaseerde en holistische benaderingen van deze organisaties met betrekking tot herbebossingsprojecten.

“Wij geloven dat bedrijven een belangrijke rol moeten spelen om de planeet te laten floreren, omdat economische groei niet ten koste van de planeet mag gaan. Mastercard geeft om de planeet, net als onze partners, consumenten en werknemers, dus we zijn vastbesloten om de kracht van ons netwerk te gebruiken om een duurzame en welvarende economie mogelijk te maken”, besluit Kristina Kloberdanz, chief sustainability officer van Mastercard.