Mastercard loodst economie Noord-Macedonië naar digitale era
Mastercard spant zich de laatste jaren hard in voor het brengen van financiële inclusie over de hele wereld. Toegang tot digitale ecosystemen speelt een belangrijke rol bij het bereiken daarvan. Inwoners van Noord-Macedonië krijgen met behulp van Mastercard toegang tot verschillende vormen van digitale authenticatie, die ze op dagelijks nodig hebben voor het doen van betalingen of het openen van een bankrekening.
Verspreid over de wereld ontvouwt Mastercard projecten die mensen toegang geven tot een internationaal en gereguleerd financieel systeem. “Een wereld waarin economische groei voor iedereen toegankelijk is”, zo verwoordde de Nederlandse landenmanager Arjan Bol het eerder al eens. Zo vanzelfsprekend is dat allemaal niet en waar een goede digitale infrastructuur ontbreekt, bestaat het risico om almaar verder achterop te raken. De samenwerking met Balkanland Noord-Macedonië is een heel gericht voorbeeld van hoe Mastercard zulke zaken aanpakt.
Curieuze naamswijziging
Eerst nog even over Noord-Macedonië. Die naam bestaat pas sinds begin 2019 en diende als vervanging van de naam Macedonië. Op het oog een curieuze naamswijziging, maar nodig om toegang te krijgen tot internationale organisaties. In buurland Griekenland ligt namelijk een provincie met dezelfde naam, Macedonië. Griekenland eiste een naamsverandering van het buurland en paste op straffe een veto toe bij aanmeldingen van het land Macedonië voor bijvoorbeeld de Navo of de EU. De ‘strijd’ tussen de twee landen gaat heel ver terug, zo claimen ze bijvoorbeeld beide dat Alexander de Grote uit hun land afkomstig is. Uiteindelijk heeft Macedonië toch bakzeil gehaald en zijn naam veranderd naar Noord-Macedonië.
Om mee te kunnen in de vaart der volkeren zijn investeringen nodig in het land, vooral op het gebied van beveiligde communicatieverbindingen. De samenwerking met Mastercard richt zich op de introductie van digitale authenticatie, voor bijvoorbeeld verificatie en digitale ondertekening van documenten. Elektronische KYC-applicaties maken het mogelijk om sneller online een bankrekening te openen, in de basis veilig voor zowel klanten als banken. De ontwikkelingen bevorderen de communicatie tussen consumenten en bedrijven en overheidsorganisaties, maar ook tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en overheidsorganisaties, ook buiten de landsgrenzen.
Reële problemen aanpakken
Volgens Mastercard helpt technologie de wereld te veranderen op een manier die enkele jaren terug nog nauwelijks denkbaar was. “De beste oplossingen ontstaan wanneer twee sterke partijen samenkomen. Daarom zijn we verheugd te melden dat we gaan samenwerken met de Noord-Macedonische overheid om reële problemen van burgers aan te pakken. Met deze dienst kunnen ze een digitale identiteit aannemen voor het afnemen van publieke diensten, terwijl ze zelf ‘in control’ blijven van hun informatiepositie, veilig en vertrouwd.”
Mastercard kan het natuurlijk niet alleen, er ligt een heus deltaplan klaar om de ontwikkelingen een succes te laten worden. Onder meer overheden, banken, telecompartijen en universiteiten maken onderdeel uit van de plannen. “Deze samenwerking biedt digitale identiteitsdiensten die het leven van alledag beter maken en tegelijkertijd de effectiviteit van onze publieke en private diensten vergroten, op weg naar meer economische groei”, aldus de nationale minister van Financiën.
Gerelateerd:
Waarom Mastercard 'financial inclusion' breed definieert