Nederlanders steeds romantischer op Valentijnsdag
Nederlanders worden steeds romantischer op Valentijnsdag. Tenminste, als de hoeveelheid geld die men over heeft voor een Valentijnscadeau gelijk opgaat met de mate van romantiek. Om hun liefde te tonen geven Nederlanders steeds meer geld uit, zo blijkt uit cijfers van de Mastercard Love Index.
Toen paus Gelasius I in 496 AD de dag van 14 februari uitroep tot dag van de Heilige Valentijn had hij niet kunnen bevroeden dat het uit zou groeien tot een commercieel feest van jewelste. Een dag vol rode rozen, hartvormige bonbondozen en pikant ondergoed. Mastercard analyseerde de afgelopen weken wereldwijd transactiestromen van consumenten, waaronder die van Nederlandse consumenten en daarbij vallen twee dingen op.
Meer en eerder
Ten eerste geven Nederlanders steeds meer uit en ten tweede bereiden ze zich ook steeds eerder voor. De piek van cadeaus inkopen lag vorig jaar 12 februari, dit jaar op 11 februari. Drie dagen voor de dag zelf. Vooral de online aankopen groeien onstuimig, gelijk aan evenementen als Sinterklaas of Black Friday. Ten opzichte van drie jaar geleden is het aantal online Valentijnstransacties gegroeid met een formidabele 173%. Kortom, Nederlandse romantici begeven zich meer online dan ooit tevoren.
Kijkend naar de keuze van kopers, dan valt op dat het schenken van ervaringen aan terrein wint. Zo is het aantal hotelovernachtingen en het aantal etentjes in restaurants met respectievelijk 124% en 48% gestegen in de afgelopen drie jaar. Nederland loopt daarmee overigens in de pas met andere Europese landen. Traditionele Valentijnsgeschenken die zijn gegroeid in populariteit zijn bloemen (33%) en sieraden (32%). Opvallend is dat deze categorieën mondiaal gezien juist wat minder transacties zijn gaan zien.
Mannen geven meer uit dan vrouwen
Volgens eerder onderzoek van Motivaction viert 33% van de Nederlanders Valentijnsdag. Het percentage ligt hoger bij millennials, namelijk 40%. De gemiddelde uitgave lag vorig jaar op ongeveer €55, een stijging van bijna €10 vergeleken met drie jaar eerder. Opvallend is dat mannen gemiddeld meer uitgeven aan hun vrouwen dan andersom. Qua emancipatie is ook hier dus nog wat te winnen.
Natuurlijk zijn er ook grote groepen die Valentijnsdag niet vieren. Een veelgehoord argument is dat zij het ‘commerciële onzin’ vinden, een typisch uit de Verenigde Staten overgewaaid fenomeen. Ook zijn ze terughoudend vanwege mogelijk negatieve gevoelens die kunnen ontstaan. Ze zouden het vervelend vinden om in een situatie te komen waarbij de ene partner wel iets of misschien zelfs veel heeft gedaan voor Valentijn maar de ander niet.