Eigen midoffice bevordert dienstverlening hypotheekverstrekkers

09 april 2020 Banken.nl

Hypotheekverstrekkers die beschikken over een eigen midoffice kunnen rekenen op een hogere waardering van adviseurs dan partijen die hun midoffice uitbesteden. Dat blijkt uit een onderzoek van CMIS Franchise naar de kwaliteit van de dienstverlening. Syntrus Achmea krijgt de hoogste beoordeling, op de voet gevolgd door Triodos Bank. Rabobank en NIBC Direct volgen op de plaats vier en vijf. 

Het kopen van een huis gaat menig Nederlander niet in de koude kleren zitten. Met name als het er qua financiering om spant kunnen stressniveaus hoog oplopen. De afhandeling van een hypotheek moet daarom zo soepel mogelijk verlopen. Dat lijkt een open deur, maar kan tegelijkertijd niet genoeg benadrukt worden. Ook de termijn van bijvoorbeeld het financieringsvoorbehoud speelt mee en vaak is er sprake van een ketting van kopers en verkopers die allemaal in zekere zin van elkaar afhankelijk zijn. Bij welke partijen kan men rekenen op de beste dienstverlening omtrent het hypotheekaanvraagproces? CMIS Franchise zette die vraag uit bij adviseurs en er zijn duidelijke overeenkomsten tussen de koplopers.

Een vast team met kundige medewerkers en een goede telefonische bereikbaarheid blijken een belangrijke vereiste te zijn voor een hoge score. Bovendien waarderen adviseurs het nauwkeurig naleven van tijdslijnen en mogelijkheden voor het bespreken van uitzonderingen. Een goede midoffice communiceert op voorhand over alle documenten die nodig zijn voor een finaal akkoord en maakt weinig fouten die weer tot vertraging kunnen leiden. Dat lijken al met al hele logische vereisten, maar de ene partij doet het wat beter dan de ander. 

Volgens de uitkomsten scoren de meeste aanbieders voldoende tot goed. De midoffice van Syntrus Achmea krijgt de hoogste gemiddelde beoordeling van Nederlandse adviseurs. Triodos Bank volgt op een verdienstelijke tweede plaats. Na Philips Pensioenfondsen volgt met Rabobank de tweede bank en de eerste grootbank. Gemiddeld genomen doen grootbanken het bovendien beter dan verzekeraars. Een voorname conclusie uit het onderzoek is dat al deze bedrijven werken met een eigen midoffice. Zij kiezen er bewust voor om de dienstverlening in eigen hand te houden in plaats van uit te besteden. “Aanbieders die hun midoffice uitbesteden aan bijvoorbeeld Stater of Quion scoren over het algemeen rond het gemiddelde in de markt”, aldus het onderzoek. En dat is op zichzelf opmerkelijk, want iets uitbesteden doet men meestal omdat een ander het beter kan, of zou moeten kunnen.