ING digitaliseert hypotheekaanvraag verder met Ockto
Samen met fintech-onderneming Ockto zet ING nieuwe stappen in het verder digitaliseren van het hypotheekaanvraagtraject. Dat moet het proces efficiënter en gebruiksvriendelijker maken. Bij wijze van proef gaat het in eerste instantie om maximaal zes documenten die consumenten niet meer in persoon hoeven aan te leveren.
Fintech-onderneming Ockto is gespecialiseerd in het beveiligd en geautomatiseerd verzamelen van persoonlijke informatie. Dat kan van alles zijn, variërend van inkomensgegevens tot BSN-nummers. Kortom allerlei informatie die nodig is bij het aanvragen van bijvoorbeeld hypotheken, verzekeringen of financiële planningen. Als een ware octopus plukt Ockto deze informatie met acht armen tegelijk overal vandaan.
Een hypotheekaanvraag leent zich bij uitstek om Ockto in te zetten. Er zijn namelijk nogal wat documenten nodig vooraleer een hypotheekverstrekker een definitieve handtekening kan zetten onder een voorstel. Niet zelden leidt tot ongewenste niveaus van stress en wanhoop bij de hypotheekaanvrager.
“Adviseurs van De Hypotheker en CMIS kunnen een aantal documenten in het hypotheekaanvraag proces als dataset via Ockto aanleveren bij ING”, schrijft Jacques Schram, Manager Procesdesign en Innovatie bij ING. “Daarmee zijn we de eerste grootbank die op deze schaal en voor alle klantgroepen rechtstreeks data via Ockto gebruikt in het valideren van een hypotheekaanvraag. Voor de klant betekent deze verdere digitalisering minder werk. Een hypotheekadviseur kan, door in het hele proces van advies, bemiddeling en acceptatie Ockto te gebruiken sneller informatie over de klant verzamelen om advies te geven.”
Voorlopig is de Ockto-route beschikbaar voor intermediairs van De Hypotheker en van CMIS, het label boven hypotheekverstrekkers Huis & Hypotheek en Hypotheekshop. Schram geeft echter aan dat het ING’s ambitie is om de functionaliteit voor meer intermediairs beschikbaar te maken.