ING sluit per direct kwart van filialen
Gisteravond deelde ING aan het personeel mee dat het 42 van de 170 bankfilialen wil gaan sluiten. Hoofdreden is dat er simpelweg veel te weinig mensen binnen lopen om het rendabel te kunnen houden. Ervoor in de plaats komen wel nieuwe servicepunten. Dat meldt dagblad De Telegraaf vandaag. Gedwongen ontslagen zullen ‘vermoedelijk’ niet nodig gaan zijn, aldus de oranje bank.
Het is haast geen nieuws meer dat banken de deuren filialen sluiten. De snelheid van digitalisering lag de afgelopen vijf à tien jaar zo hoog dat er amper iemand meer binnenloopt in een bankkantoor. Deze open blijven houden voor het sentiment is economisch gezien totaal niet logisch. Het zou bovendien ook afwijken van de internationale trend.
“Er zijn kantoren waar nu gemiddeld twee tot drie klanten per uur komen”, aldus Ruud van Dusschoten, sinds begin dit jaar CEO van ING Nederland. "We hebben een aantal processen waarvoor klanten voorheen naar kantoor kwamen gedigitaliseerd. Dat betekent dat minder klanten onze kantoren bezoeken. Uiteindelijk blijven onvoldoende bezoekers over om een lokaal kantoor open te houden.” ING geeft nog niet aan om welke kantoren het exact gaat, dat zal later bekend worden.
De maatregelen gaan per direct in, wat onder meer betekent dat een aantal kantoren dat vanwege corona toch al gesloten was, ook gesloten zal blijven. ING heeft nu nog 170 kantoren, dat zullen er 128 worden, aangevuld met 250 servicepunten waar men terecht kan voor vragen of hulp. Ook maakt ING inmiddels al een tijdje werk van zogeheten Digicoaches, die mensen helpen met het eigen maken van digitaal bankieren.
In De Telegraaf geeft Van Dusschoten aan dat men bij het selecteren van filialen om te sluiten goed zal kijken naar een logische landelijke spreiding. Klanten moeten volgens Van Dusschoten binnen een kwartier rijden met de auto bij een kantoor kunnen zijn. Met bij elkaar opgeteld 378 vertegenwoordigingen over moet dat in principe geen probleem zijn in het kleine Nederland.