Ockto digitaliseert ophalen informatie banktransacties voor hypotheekproces

07 januari 2021 Banken.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Fintech-onderneming Ockto breidt de mogelijkheden voor het veilig en digitaal ophalen en delen van persoonlijke data verder uit met informatie uit banktransacties. Deze informatie is van wezenlijk belang bij hypotheekaanvraagprocessen, maar bijvoorbeeld bij de aanvraag van andersoortige kredieten of private lease-contracten. Deze ontwikkeling zou niet mogelijk zijn zonder PSD2.

Ockto is een applicatie die de gebruikelijke papierwinkel bij hypotheekprocessen voor een belangrijk deel overbodig maakt. Via Ockto kunnen consumenten relevante persoonlijke gegevens delen met organisaties die deze nodig hebben, zoals hypotheekverstrekkers. Het is een uitstekend voorbeeld van een fintech-onderneming die het leven van gevestigde financiële instellingen én van consumenten eenvoudiger maakt. 

Vorig jaar ontving Ockto een PSD2-vergunning van toezichthouder De Nederlandsche Bank. Met deze vergunning verkreeg Ockto de formele toestemming om persoonlijke data op te halen bij verschillende organisaties, maar zoals gebruikelijk pas na instemming van de consument in kwestie. Banken behoren ook tot deze organisaties en dat houdt in dat partijen die met Ockto samenwerken hun eigen klanten kunnen vragen vragen benodigde informatie uit banktransacties aan te leveren. Volledig gedigitaliseerd en geautomatiseerd.

Waarom is deze ontwikkeling nuttig? Hypotheekverstrekkers vragen doorgaans om transactiegegevens over de voorbije drie maanden. Op die manier krijgen zij nauwkeuriger inzicht in het uitgavenpatroon en de hoogte van de vaste lasten van hypotheekaanvragers en kunnen zij een betere afweging maken voor het wel of niet verstrekken van een hypotheek. Door dit te digitaliseren kan het proces sneller worden afgewikkeld en met minder ruimte voor fouten. 

Alleen relevante informatie

Bijkomend voordeel is dat het overzicht wordt gecategoriseerd naar soort inkomsten en uitgaven. Denk daarbij aan de maandelijkse vaste lasten en inkomsten voor een huishouden zoals betaalde huur, kinderopvang, eventuele alimentatie en zo verder. In plaats van dat een consument zijn al zijn financiële details overhandigt worden alleen de gegevens overhandigd die relevant zijn voor de betreffende dienst. 

“We zien dat informatie uit banktransacties een belangrijke game changer is voor onder andere aanbieders van consumptief krediet en de private lease sector”, aldus Auke Dirkmaat, Sales Manager bij Ockto. “Maar denk ook aan overheidsinstanties. Zij kunnen met behulp van Ockto de dienstverlening digitaliseren waardoor burgers veel persoonlijke gegevens niet meer los aan hoeven te leveren. Bijvoorbeeld bij schuldhulpverlening en het toekennen van regelingen en subsidies.”