Chinese economie blijft in de lift ondanks coronacrisis
De Chinese economie blijft groeien, ondanks de coronapandemie. Dat blijkt uit een rapport van zakenbank Morgan Stanley.
Afgelopen jaar wist de economie in China een groei van 2% te noteren, zo blijkt uit actuele cijfers van Morgan Stanley, een van de grotere zakenbanken van Amerika. In 2021 zal de economie van China naar verwachting een groei van 8% laten zien, zo blijkt uit een andere prognose, van het Internationaal Monetair Fonds.
Inkomen en bestedingen groeien
Het gemiddelde besteedbaar inkomen van Chinese burgers zit momenteel in elk geval in de lift en zal tegen 2030, zo luidt de prognose van Morgan Stanley, mogelijk zelfs verdubbelen, van $6.000 (zo’n €5.000) tot zelfs $12.000 (€10.000) per jaar per burger. De enorme groei zit hem onder meer in het feit dat mensen langer blijven doorwerken.
Zo’n drie jaar geleden raamden de analisten van Morgan Stanley de totale Chinese consumentenbestedingen op $9,7 biljoen. Doordat Chinese burgers naar verwachting meer gaan verdienen, zullen de uitgaven van Chinese consumenten de komende jaren flink gaan stijgen.
In 2019 lagen de totale bestedingen van Chinese burgers op $5,6 biljoen. Tegen 2030 zullen de uitgaven volgens de analisten gaan verdubbelen en uitkomen op naar verwachting $12,7 biljoen. Ter vergelijking, dat is het bedrag dat Amerikaanse burgers momenteel ter besteding hebben.
De verwachte groei van de consumentenbestedingen in de komende jaren lijkt een gevolg van het Chinese overheidsbeleid, dat zich richt op het stimuleren van de binnenlandse Chinese economie, het verhogen van het gezinsinkomen, de verdere groei van stedelijke gebieden, veranderingen in technologie en demografische verschuivingen, aldus de onderzoekers.
Nieuwe demografische groeicategorieën
Morgan Stanley verwacht dat de groei van de toekomstige Chinese uitgaven de komende 10 jaar vooral voortkomt uit nieuwe groeicategorieën, aangezien de leeftijdsgroepen met de meeste koopkracht een gezin hebben of met pensioen zullen gaan.
“Er zal naar verwachting sprake zijn van materiële verschuivingen in de consumptiepatronen van Chinese consumenten, waarbij er een shift plaatsvindt van vraag vanuit jonge consumenten naar meer vraag vanuit huishoudens, die stapsgewijs een groter aandeel in de consumptie van producten en diensten zullen gaan nemen”, schrijven de analisten.
Zo zal de leeftijdscategorie met daarin mensen van 35 tot 45 jaar naar verwachting gaan toenemen met 25,3 miljoen mensen. En zo zal de leeftijdscategorie van 55 jaar en ouder naar verwachting toenemen met 123,9 miljoen burgers. Tegelijkertijd zal de omvang van andere volwassen leeftijdscategorieën waarschijnlijk gaan afnemen, mede het gevolg van het jarenlange verbod in China om meer dan één kind te krijgen en een algehele daling van de geboortecijfers.