Mastercard lanceert CO2-calculator voor banken

26 april 2021 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Mastercard heeft in samenwerking met de Zweedse fintech-startup Doconomy de ‘Mastercard Carbon Calculator’ ontwikkeld, in het kader van de steeds milieubewustere consument.

De Carbon Calculator is een tool die consumenten inzicht biedt in hun CO2-impact en die laat zien hoe zij kunnen compenseren en bijdragen aan milieubescherming. De tool is geïntegreerd in het wereldwijde netwerk van Mastercard en kan door banken eenvoudig worden gekoppeld aan mobiele apps.

Aandacht voor milieu

Uit onderzoek naar duurzaamheidsinitiatieven van consumenten, uitgevoerd door Mastercard, blijkt dat de consument meer aandacht voor het milieu heeft sinds de uitbraak van de coronapandemie. Van de ondervraagde Nederlanders vindt 41% het verkleinen van de ecologische voetafdruk belangrijker dan vóór de pandemie.

Volgens Mastercard duidt dit op een groeiende trend naar milieubewuste uitgavenpatronen bij consumenten. Met name de jongere generaties zoals ‘Gen Z’ en ‘Millennials’ lopen hierbij voorop. Het onderzoek laat ook zien dat, naarmate consumenten zich bewuster worden van hun eigen acties, ze ook vinden dat bedrijven moeten volgen. Volgens consumenten zouden bedrijven zich in deze context vooral moeten richten op onderwerpen als afvalvermindering, plasticgebruik en lucht- en watervervuiling.

Mastercard lanceert CO2-calculator voor banken

Compensatie

De CO2-calculator maakt gebruik van data die worden berekend op basis van een onafhankelijke index. Gebruikers krijgen tips om duurzamer te leven en kunnen vervolgens hun activiteiten compenseren door bijvoorbeeld bij te dragen aan bosherstelprojecten. Dit kan door middel van loyaliteitsprogramma’s of een donatie.

Mark Barnett, President van Mastercard Europe, vindt het “absoluut noodzakelijk” dat bedrijven erkennen dat ze een rol hebben in klimaatverandering. “Uiteindelijk is de wereld van iedereen en hebben we een collectieve verantwoordelijkheid om actie te ondernemen."

In 2020 richtte Mastercard samen met een aantal partners de ‘Priceless Planet Coalition’ op. Met dit initiatief wil Mastercard een substantiële bijdrage leveren aan de aanpak van klimaatverandering. Inmiddels hebben zich veel nieuwe partners aangesloten,  waaronder grote internationale bedrijven.