Davy Kestens: ‘Met Cake geven we iedereen een stukje van de taart’
Cake is een opvallende naam in het financiële landschap. Voor de Leaders in Finance-podcast interviewde gastheer Jeroen Broekema de jonge CEO en medeoprichter van het Belgische fintech-bedrijf, Davy Kestens: “Het is eigenlijk een taartdiagram binnen de financiële wereld. Iedereen verdient zijn stuk van de taart.”
Ondanks zijn jonge leeftijd heeft Kestens (33) al de nodige ondernemerservaring. Hij woonde zeven jaar in Silicon Valley, vanuit waar hij techbedrijf Sparkcentral opzette. In 2018 kwam hij terug naar België om zich daar te richten op een nieuw techbedrijf. Dit werd Cake, dat hij lanceerde met zes medeoprichters.
Win-win-winsituatie
Het idee was om – gebruikmakend van de destijds in aantocht zijnde PSD2-wetgeving – consumenten de mogelijkheid te bieden om in ruil voor betaalgegevens kortingen te verdienen. “Niet met de bedoeling om te concurreren met financiële producten van banken of financiële instellingen”, legt Kestens uit, “maar om door middel van technologie en data nieuwe inkomsten te creëren voor consumenten boven op hun bestaande bankrekeningen.”
Op deze manier wil Cake “meerwaarde bieden aan bedrijven, banken en consumenten door nieuwe inkomstenbronnen te genereren via de verwerking van financiële transacties”, zo valt te lezen op de site van de fintech. Zo moet een win-win-winsituatie ontstaan waarbij consumenten automatische cashbacks verdienen, bedrijven met gerichte acties nieuwe klanten kunnen aantrekken en banken de mogelijkheid krijgen om een extra dienst aan te bieden.
Kestens ziet dat het businessmodel werkt en dat consumenten het ook interessant vinden. “Met Cake zijn we nu tot het punt gekomen dat ons businessmodel bewezen is langs de retailkant, langs de bankenkant en langs de consumentenkant.” Nu is de tijd gekomen om te 'schalen'.
Europese markt ligt volledig open
Dat moet volgens Kestens in eerste instantie gebeuren in Europa, ook vanwege de wetgeving. “Omdat PSD2 zo nieuw is ligt de markt nog volledig open”, legt hij uit. “De snelste opportuniteit is nu om minstens één bank in elk West-Europees land in te tekenen en te lanceren. We gaan dit jaar op hoog tempo laten zien dat we naar meerdere banken in meerdere landen kunnen gaan.”
Deze manier van denken heeft Kestens meegebracht uit Silicon Valley. “Wat ik daar persoonlijk geleerd heb is dat het absoluut oké is om enorm groot te durven denken.” Ook heeft hij er veel praktische kennis rondom het uitbouwen van startups opgetoken. “Ik ben blij dat ik die ervaring gehad heb om dat nu hier mee te kunnen nemen naar Europa.”
Vrijheid om te ondernemen
Het ondernemende zat er bij Kestens al vroeg in. Hij kan rustig als ‘selfmade’ worden omschreven. Met school had hij niet zoveel, maar hij vond het wel leuk om websites te bouwen. Ook vond hij het interessant om allerlei “projectjes te proberen tijdens het spijbelen”. “Mijn vader had een vennootschap opgericht zodat ik kon factureren. Dus toen heb ik facturen verstuurd onder zijn naam. Zo ben ik die business ingerold en freelancer geweest tot mijn 22e.”
Vrijheid vormt nog altijd een van zijn belangrijkste drijfveren. “Ik denk dat ik de creatieve vrijheid moet hebben om mijn ding te doen en vooral losgelaten worden. Ik vind het enorm interessant om dingen uit te zoeken en uit te werken. Ik heb ook geleerd dat ik het heel leuk vind om teams samen te stellen en daarmee samen aan problemen te werken.”
Piece of cake
Een van de uitdagingen waar ze als team tegen aanliepen was het verzinnen van een geschikte naam voor het nieuwe bedrijf. “We zijn drie keer van naam veranderd voordat we de juiste hadden”, vertelt Kestens. "We werden geholpen door het Antwerpse reclamebureau LDV United die de naam ‘Cake’ naar voren schoof. We zeiden: ‘Dit is het!’ Het is leuker dan de klassieke branding die je meestal ziet in de financiële sector.”
“Cake is eigenlijk heel simpel”, gaat de Vlaming verder. “Het komt van ‘piece of cake’, waar iedereen zijn stuk van verdient. Het is eigenlijk een taartdiagram binnen de financiële wereld. Iedereen verdient zijn stuk van de taart. Zo is het gekomen, en het sloeg wel aan.”
Het team is meteen begonnen om vanuit huis of vanuit ‘co-working spaces’ te werken, waarmee ze voorop liepen. “We zijn een beetje trendsetters pre-corona geweest”, merkt Kestens op. En het bevalt iedereen prima, vult hij aan. “Mensen worden gewoon veel efficiënter en krijgen als gevolg ook veel meer voldoening uit het werk dat ze verzetten.”
Het sociale en informele aspect wordt ook niet vergeten. “De kosten die we uitsparen herinvesteren we elke drie maanden naar een evenement waar iedereen in het bedrijf naartoe komt, waar we face to face zijn met een hapje en een drankje erbij. Daar praten we zo weinig mogelijk over werk om de sociale context een beetje te leren kennen.”
Daarnaast zijn er binnen alle teams wekelijks standups en is er voor het hele bedrijf de bi-weekly waar alle medewerkers updates krijgen. “Af en toe doen we een social happy hour. Al die dingen blijven we ook doen.”
Carrièretips
De tips die Kestens heeft voor mensen die aan het begin staan van hun carrière in de financiële sector sluiten goed aan op de filosofie van het bedrijf Cake. “Ten eerste”, zegt hij, “moet je zoeken naar wat je graag doet, en de beste manier waarop je dat doet is te gaan werken bij een relatief klein bedrijf van tussen de 50 en 250 mensen.” Daar kun je volgens hem veel leren doordat je met een klein team nog veel verantwoordelijkheid krijgt.
“Laat kinderen gewoon doen waar ze mee bezig zijn. Misschien heb je wel een ondernemer in handen.”
Daarnaast vindt Kestens dat je vooral je creativiteit moet aanspreken. “Veel leren, veel verschillende dingen doen. Zeker in de finance, ga bij een fintech die toch relatief stabiel is zodat je niet constant van job moet veranderen.”
Als extra stimulans om vooral datgene te doen wat je leuk vindt, deelt hij tot slot een vermakelijke anekdote die zijn vader regelmatig vertelt. Omdat de jonge Kestens volgens een schooldirecteur een “onproductief ettertje” was, vertelde de directeur zijn vader dat zijn zoon beter lasser kon worden: zodoende kon hij nog iets bijdragen aan de maatschappij. “Mijn vader heeft toen tegen die directeur gezegd dat ik kon doen wat ik wilde.”
Jaren later, toen Kestens al succesvol was in Silicon Valley, probeerde diezelfde schooldirecteur de vader van Kestens ervan te overtuigen zijn zoon voor de studenten te laten spreken. “Omdat we hem destijds zo goed hebben ondersteund”, voegde hij toe. “Mijn vader heeft vervolgens de telefoon onmiddellijk neergegooid”, zegt Kestens lachend.
De moraal van het verhaal is duidelijk, zo geeft hij mee: “Laat kinderen gewoon doen waar ze mee bezig zijn. Dat het op school niet zo heel goed gaat betekent niet dat er niets uit kan komen. Misschien heb je wel een ondernemer in handen.”
Luister hier de volledige aflevering.