“Oog hebben voor de mens is belangrijk, in welke sector je ook werkt”

23 maart 2022 Banken.nl

Het onderwijs en het bedrijfsleven kunnen veel van elkaar leren, beamen ook Pauline Bieringa, directeur van Triodos Bank Nederland en Lianne van den Essenburg, directeur van Montessorischool Bilthoven. Ze liepen drie maanden mee met elkaars werkpraktijk. Wat zijn hun ervaringen? Dit artikel is eerder verschenen in Bank | Wereld Online, een uitgifte van de Nederlandse Vereniging van Banken.

Lianne van den Essenburg (42 jaar) werkt 21 jaar in het onderwijs. Eerst als leerkracht, nu als directeur van een basisschool: “Afgelopen zomer maakte ik een belangrijke overstap. Van het reguliere naar het montessori-onderwijs. Dit omdat deze onderwijsvorm een grote toegevoegde waarde heeft voor de ontwikkeling van het kind.”

Een accidental banker, zo omschrijft Pauline Bieringa (62 jaar) zichzelf. Een werkzaam leven in het onderwijs zou logisch zijn geweest, aldus Bieringa: “Ik kom uit een milieu van onderwijs en zorg. Maar als bèta-scholier studeerde ik eerst Geschiedenis en deed daarna een MBA. Na een inspirerend college van een bankier ging een wereld voor me open. Ik werd bankier, maar bleef altijd een warm hart houden voor het onderwijs en vervulde in de sector verschillende bestuurs- en toezichtfuncties.”

Lianne van den Essenburg, Directeur, Montessorischool Bilthoven

Brede blik naar buiten

In 2021 werden Bieringa en Van den Essenburg ‘aan elkaar gekoppeld’. Dat gebeurde in het kader van het cross-mentoringprogramma. Dit programma is een initiatief van Merel van Vroonhoven, oud-voorzitter van de AFM en zij-instromer in het speciaal onderwijs en van Petra van Haren, oud-voorzitter van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS). Centraal in dit programma staat de persoonlijke ontmoeting, een kijkje nemen in elkaars keuken en elkaar coachen op leiderschapsvraagstukken.

Waarom wilde Van den Essenburg meedoen? “Enerzijds om mijn eigen blik te verbreden en te leren van leiderschapskwaliteiten vanuit de private sector. Maar ook om te kijken: waar ga je kinderen nou eigenlijk voor opleiden, welke vaardigheden zijn nodig? Ook moet het onderwijs een brede blik naar buiten hebben, vind ik. Door mee te doen aan dit programma, hoop ik andere schoolleiders en docenten ook te inspireren om de blik naar buiten te richten. Ga in gesprek met andere sectoren, leer van elkaar.”

Bieringa sluit aan: “Uit de ervaringen van Merel van Vroonhoven was op te maken hoe groot de cultuurschok is bij een overstap van de financiële sector naar het onderwijs. Daarnaast zag ik hoe een goede vriendin uit de bankensector het programma had ervaren. Hartstikke leuk. Dat wil ik ook, dacht ik. Ik was benieuwd naar de parallellen en verschillen tussen onderwijs en de bankensector.”

Passie

De persoonlijke ontmoetingen tussen Bieringa en Van den Essenburg waren vanwege corona grotendeels online, maar zeer waardevol, aldus Bieringa: “Ik zag weer eens dat onderwijs niet alleen draait om kinderen leren lezen en schrijven. Uit Lianne’s passie voor het montessori-onderwijs blijkt het belang van een holistische benadering en een brede visie op de wereld. Dat past heel mooi bij hoe Triodos wil bankieren. Ik werkte eerder bij een commerciële bank en bij een bank in de publieke sector. Maar bij Triodos Bank komt alles samen.”

Naast gesprekken was Van den Essenburg ook bij enkele (online) bijeenkomsten bij Triodos Bank. Zoals de maandelijkse bijeenkomst ter verwelkoming van nieuwe medewerkers, en de wekelijkse community meeting, waarin medewerkers presentaties geven over de impact van de duurzame projecten die de bank financiert. Van den Essenburg: “Dat laatste doen ze heel bevlogen. Wat ik als leidinggevende herken - hoewel op een andere schaalgrootte – is het belang van het verwelkomen van nieuwe mensen. Hen wegwijs maken, dat doe ik ook heel bewust."

Pauline Bieringa, directeur Triodos Bank Nederland

"Daarnaast is het belangrijk dat je ruimte geeft aan de persoonlijke visie van medewerkers: waar sta je voor? Ook zag ik het belang van keuzes maken en het begroten op die keuzes: zowel een bank als een school moeten dat goed doen.” Bieringa: “Zowel in het onderwijs als bij de bank werk je met geld van anderen. Of dat nou spaargeld van spaarders is of overheidsgeld; het schept verantwoordelijkheden.”

Oog voor de mens

Bieringa liep mee op de school van Van den Essenburg: “Ik mocht mee met een eerste rondleiding die Lianne gaf aan twee ouders van een kind dat op een andere school gepest werd. Wanhopige ouders, die ook wat sceptisch waren of het montessori-onderwijs wel een oplossing zou bieden voor hun kind. Maar ze waren zo óm door wat Lianne liet zien en vertelde. Waarbij je kon zien dat Lianne heel erg vanuit de ouders dacht."

"Dat sluit ook aan wat we bij Triodos Bank beogen: de klant en missie centraal en de bank, medewerkers en klanten zien als community. De band hecht houden en altijd gericht op maatschappelijke rendement, ook al nemen we dan soms met wat minder winst genoegen dan andere banken.” “Oog hebben voor de mens is belangrijk, in welke sector je ook werkt”, besluit Van den Essenburg.