Consumenten weer liever uit dan thuis
Zelden zijn consumentenbestedingen zo onderhevig aan verandering geweest als de afgelopen twee jaar. Waar Nederlanders gedurende de coronacrisis en bijbehorende lockdowns (verplicht) de hand op de knip hielden, viert men tegenwoordig hun ‘vrijheid’ door maximaal buiten de deur te eten en te slapen. Zo gaf men de afgelopen maand maar liefst 79% meer uit in restaurants ten opzichte van dezelfde maand in 2021. Dat blijkt uit de Mastercard SpendingPulse.
Terwijl veel andere Europeanen meer aan hun boodschappen uitgeven, blijken vooral Nederlands hier flink op te bezuinigen. Al met al gaven Nederlanders maar liefst 16% minder uit aan boodschappen dan vorig jaar. Ook bezuinigden Nederlanders op spullen en gaven ze minder uit aan elektronica (-23%) en meubilair (-27%).
De uitgaven aan ervaringen namen de afgelopen maand juist flink toe. De grootste groei wordt gezien in de hotels (+104%) en restaurants (+79%) branches. Deze explosieve groei volgt logischerwijs uit de inhaalvraag na de coronalockdowns en ligt hiermee ook hoger dan het pre-pandemisch niveau (respectievelijk 29% en 2% ten opzichte van mei 2019).
Weloverwogen keuzes
Ook het betaalgedrag op winkelgebied is aan verandering onderhevig. Zo spendeerden Nederlanders met name in online winkels minder (-12%). De ongekende groei die e-commerce tijdens de pandemie liet zien lijkt daarmee te stagneren, al ligt het online uitgavenniveau nog steeds hoog ten opzichte van voor de pandemie in 2019 (+22%). Fysieke retailuitgaven namen in Nederland met 5% af en komen hiermee 2% hoger uit ten opzichte van 2019.
Volgens Jan-Willem van der Schoot beweegt de Nederlandse consument mee met de ontwikkelingen in de economie en maatschappij. De Country Manager van Mastercard legt uit dat de consument weloverwegen keuzes maakt en het afgelopen jaar bewust minder is gaan uitgeven aan bijvoorbeeld spellen en boodschappen, maar meer aan etentjes en overnachtingen.
“Door dergelijke verschuivingen nauwlettend in de gaten te houden, helpen we bedrijven en overheden om de consument van vandaag beter te begrijpen, en te voldoen aan hun alsmaar veranderende behoeften."