Met één klik veilig online betalen; het gemak van tokenisatie

06 september 2024 Banken.nl 3 min. leestijd

Onlangs wilde ik online iets kopen. Maar om je online betaling af te ronden moet je toch weer opstaan, je creditcard zoeken en je kaartgegevens invullen. Dat is toch een beetje gedoe. Dit zette me aan het denken. Kan dit niet makkelijker - zoals bij contactloos betalen in de winkel - en in een fractie van een seconde?

Een optie is om je creditcardgegevens op te slaan bij verschillende websites en verkopers, maar een datalek is niet altijd 100% te voorkomen en voelt niet voor iedereen veilig. Innovaties met tokenisatie bieden nieuwe en veilige oplossingen in het online betaallandschap.

Veilig innoveren met tokenisatie

Tokenisatie kennen we  al van crypto en andere blockchaintoepassingen zoals NFT’s. Maar gevestigde banken en financiële instituties innoveren ook steeds vaker met tokenisatie. Begin mei begon bijvoorbeeld de eerste testfase van de digitale euro bij verschillende Europese banken om betalingen makkelijker en sneller te laten verlopen. Bij Mastercard helpt tokenisatie al tien jaar om inmiddels zo’n 25% van alle e-commerce betalingen wereldwijd te beveiligen. Dat is heel wat ervaring én learnings.

Met één klik veilig online betalen; het gemak van tokenisatie

Hoe het werkt? Het 16-cijferige kaartnummer van de pas krijgt een vervangend nummer: een token. Voor een extra veiligheidslaag wordt bij elke transactie een uniek cryptogram gebruikt om de authenticiteit te verifiëren. Dit is vergelijkbaar met de driecijferige code die op de achterkant van de fysieke creditcard staat. Dit betekent dat je echte kaartinformatie nooit wordt gedeeld bij online betalingen. In het geval dat hackers toegang krijgen tot de token, is die zonder de bijgaande cryptogram waardeloos.

Volgende stap in online betaaloplossingen biedt voordelen voor iedereen in het ecosysteem

Het unieke digitale en internationale betaallandschap in Nederland maken het juist hier bij ons makkelijker om voort te bouwen op en te innoveren met de bestaande tokenisatietechnologie. Het hele financiële ecosysteem heeft daar overigens baat bij. Winkels profiteren van een betere fraudebescherming.

Daarnaast neemt het aantal verkopen toe omdat consumenten minder snel afhaken tijdens het betalen. Banken krijgen met het gemak van tokenisatie een top-of-wallet status door de veilige en makkelijke betaalmogelijkheden. Verder hoeven ze zich minder zorgen te maken over de veiligheid van de transacties.

Maar consumenten zoals jij en ik genieten van de grootste voordelen. Tokenisatie wordt namelijk mogelijk gemaakt door de bank. De consument hoeft dus niks te doen om gebruik te maken van de voordelen. Met voorbeelden als het toevoegen van de Mastercard Click to Pay technologie, rekenen consumenten sneller en gemakkelijker af. In dit geval met slechts één klik op de knop net als met contactloos betalen.  

Automatische betalingen worden ook makkelijker. Tokens verlopen namelijk niet. Zo hoef je bijvoorbeeld je betaalgegevens voor je Netflix-abonnement niet meer te updaten als je kaart verloopt.

Om dezelfde veiligheid, simpelheid en snelheid van contactloos betalen mogelijk te maken voor online betalingen, wil Mastercard 100% e-commerce tokenisatie realiseren in Europa in 2030. Zo kan je makkelijk, snel en veilig nog even je vakantie-outfit bestellen terwijl je een serie kijkt, zonder op te staan. Toch minder gedoe.

Dit artikel maakt onderdeel uit van een exclusieve blogserie, waarin Jan-Willem van der Schoot (Country Manager Mastercard) zijn visie deelt over diverse actuele zaken binnen de financiële sector.