Jan-Willem van der Schoot: ‘Mastercard is de eerste wereldwijde fintech’

09 juni 2022 Banken.nl 4 min. leestijd

Er werd lang naar uitgekeken en eindelijk was het zo ver: het is de week van Money 20/20. De nieuwste editie van het driedaagse toonaangevende fintech-evenement werd wederom in Amsterdam georganiseerd. Uiteraard werd het evenement ook bezocht door podcastmaker Jeroen Broekema, want Money 20/20 is met uitstek hét event waar alle Leaders in Finance daadwerkelijk bijeenkomen. Zo ook Jan-Willem van der Schoot, CEO van Mastercard Nederland. Een ideaal moment voor Broekema om Van der Schoot aan de tand te voelen over het reilen en zeilen binnen Mastercard.

Van der Schoot en Broekema zijn overigens geen onbekende van elkaar. De countrymanager van Mastercard was eerder te gast bij de achtenveertigste editie van Broekema’s Leaders in Finance-podcast. Mastercard is daarnaast sponsor van het Money 20/20 event. Het is dan ook niet moeilijk voor te stellen dat deze speciale podcastaflevering live tijdens het event voor beide aanvoelde als een thuiswedstrijd.

De nieuwe online betaalstandaard

Broekema kon dan ook niet wachten om te vragen naar de ontwikkelingen omtrent Mastercards’ ‘Click to Pay-product’. Van der Schoot beaamde dat Mastercard daarmee bezig is. “Als je nu bij een webshop wil betalen waar je betaalkaart niet in het systeem zit, moet je 16 cijfers, de CVC en de vervaldatum intypen.” Een proces dat veel consumenten volgens Van der Schoot liever overslaan. Een proces dat met de huidige technieken ook nog eens totaal overbodig is geworden.

Jan-Willem van der Schoot

De countrymanager legde uit dat Mastercard daarom een click-to-pay-standaard heeft ontwikkeld. “Deze wereldwijde standaard zorgt ervoor dat je – na een eenmalige registratie van je betaalkaart – met een paar klikken online kunt betalen. We hebben de techniek langzaam wereldwijd uitgerold, ook in Nederland." Van der Schoot gaf aan te verwachten dat de eerste partners (winkeliers en banken) de techniek vanaf 2023 zullen implementeren en ondersteunen.

Wat Van der Schoot betreft wordt Mastercards Click to Pay dé nieuwe wereldwijde standaard van online betalen bij online winkels waar je minder komt. “En voor de online winkels waar consumenten wel vaak komen, heeft men nog steeds de mogelijkheid om de debit- of creditkaart in te voeren om zo gemakkelijk betalingen te verrichten.

Afscheid van Maestro

Scherp als een mes viel het Broekema gelijk op dat Van der Schoot het hierbij specifiek had over debitkaarten. De countrymanager geeft toe dat de tijd van Mastercards Maestro er binnenkort op zit. “Maestro is een fantastisch merk en je kan er nog steeds goed mee betalen in Nederland en Europa. Maar wie buiten Europa om wil betalen met Maestro, komt er achter dat het product na dertig jaar toch ietwat gedateerd is.”

“We hebben daarom besloten dat het moment is aangekomen dat we de overstap maken van Maestro naar de Debit Mastercard. We voelen ons in deze keuze gesterkt door de wens van de consument.” De wereld wordt volgens Van der Schoot immers steeds kleiner. “Met deze nieuwe debitkaart ontvangen Nederlandse consumenten in New York gewoon hun Starbucks Time Stamp, kunnen reizigers in het openbaar vervoer in- en uitchecken en biedt het op het gebied van online betalen tal van voordelen. Het is echt een coole ontwikkeling!”

Banken – waaronder ABN AMRO, Rabobank, ING, bunq en Knab – zullen naar verwachting volgend jaar beginnen met het uitgeven van onze nieuwe betaalkaart. Daar blijft het volgens Van der Schoot niet bij. Zo heeft bijvoorbeeld ook PayPal vorig jaar al zijn Mastercard zakelijke debitkaart gelanceerd. “Wij willen al onze partners helpen met het zo snel mogelijk uitgeven van een debitkaart, zodat alle klanten wereldwijd over dit betaalmiddel beschikken.”

De eerste fintech

Open banking, betalingen, consulting en betaalkaarten. Het zijn termen die veelvuldig aan bod kwamen in het gesprek tussen Broekema en Van der Schoot. De podcastgastheer concludeerde dan ook dat Mastercard een echte fintech is. De countrymanager antwoordde bevestigend. “Wij zijn opgericht in de jaren zestig en we beschouwen onszelf als een van de eerste fintechs. Als betaalbedrijf veranderen we echt de manier hoe mensen hun zaken doen. Dat is mijns inziens de essentie van een fintech.”

Eén van de vele dingen die Mastercard in zijn bestaan volgens Van der Schoot heeft geleerd, is dat je moet blijven innoveren en partneren om een fintech te blijven. “We kunnen dit niet alleen. We werken met grote techs, met handelaren en banken – we werken met iedereen waar we een toegevoegde waarde in zien en die onze manier van werken versterkt. Dat moéten we blijven doen, alleen zo blijf je daadwerkelijk een fintech.”

Luister de volledige podcast hier.