Consumenten benoemen RegioBank tot beste bank van Nederland
RegioBank is door consumenten voor het zesde jaar op rij benoemd tot de beste bank van Nederland, met een rapportcijfer van 9,5. ASN Bank – net als RegioBank onderdeel van de Volksbank – eindigde met een 9,1 op de tweede plek, gevolgd door Knab (8,4), Triodos (8,3), SNS (8,1), ING (7,0), Rabobank (6,9) en ABN AMRO (6,7). Bunq ontving geen score omdat er te weinig bunq-klanten meededen aan het onderzoek.
De Consumentenbond is van mening dat niet de kwaliteit van de producten en diensten, maar de klanten bepalen wat een bank waard is. In het jaarlijkse panelonderzoek van de Consumentenbond werden 14.000 consumenten gevraagd een oordeel te geven over hun bank omtrent internetbankieren, de mobiel bankieren-app, de kosten, de communicatie naar de klant toe en tot slot de service van de bank.
Wat RegioBank betreft geeft de consumentenprijs aan dat zijn klanten de persoonlijke dienstverlening en digitale mogelijkheden om te bankieren hoog waarderen. “Dát is precies de reden waarom wij het belangrijk vinden dat onze adviseurs fysiek dichtbij de klant zitten. Voor een vraag of advies kan de klant gewoon even binnen lopen.”
Te hoge kosten
Verder blijkt uit het onderzoek dat consumenten in het algeheel het minst tevreden zijn over de kosten van hun betaalrekeningen. Men zou het onbegrijpelijk vinden dat ze steeds meer moeten betalen, terwijl ze er niets voor terugkrijgen. Zo’n 40% van de respondenten is van mening dat een betaalrekening gratis zou moeten zijn.
Ruim 40% van de consumenten geeft het kostenplaatje een onvoldoende, vorig jaar ging dit nog om bijna 20%. De Consumentenbond stelt dergelijke ontevreden geluiden het minst te horen van klanten van RegioBank en ASN Bank. Vooral ABN AMRO (57%), ING (57%) en Rabobank (53%) scoren slecht op dit vlak.
De Consumentenbond benadrukt wel dat alle banken slechter op dit punt scoren vergeleken met vorig jaar. De recente prijsverhogingen en de hoge inflatie spelen hierbij vermoedelijk een belangrijke rol.