Banking-as-a-Service doet grenzen vervagen tussen eCommerce en traditionele banken
De Banking-as-a-Service business is booming. Volgens McKinsey & Company zal de markt binnen de komende vijf tot tien jaar een waarde vertegenwoordigen van €100 miljoen. Tijd dus om die 'BaaS'-markt onder de loep te nemen, moet Vodeno gedacht hebben. Middels het ‘Understanding the payments landscape: our latest research’, geeft het bedrijf inzicht in de belangrijkste trends in de BaaS-sector.
Het onderzoek werd van 6 tot 25 oktober 2025 uitgevoerd onder 1.006 senior besluitvormers binnen Europese bedrijven van alle bedrijfsgroottes en -sectoren. De respondenten zijn werkzaam in het Verenigd Koninkrijk (350), België (325) en Nederland (331).
Omdat embedded finance (het aanbieden van financiële diensten door niet-financiële partijen) volgens Vodeno steeds populairder wordt, worden aanbieders van BaaS-oplossingen steeds beter in de gaten gehouden door financiële toezichthouders. Uit het onderzoek komt dan ook naar voren dat het beschikken over de essentiële vergunningen en bijbehorende compliance-expertise in de toekomst een nog prominentere rol gaat spelen.
Bijna 60% van de respondenten is van mening dat BaaS-aanbieders die naast technologische oplossingen ook een licentie aanbieden, de markt de komende jaren zullen vormgeven.
Op de vraag welke verbeteringen zij graag zouden zien bij de levering en implementatie van BaaS, antwoordde 28% dat zij graag zouden zien dat hun provider ook direct toegang tot een banklicentie aanbiedt.
Van de ondervraagden die BaaS nog niet hebben geïmplementeerd, stelt 39% niet genoeg te weten over BaaS, terwijl 29% onvoldoende inzicht claimt te hebben in de beschikbare producten. Een derde (31%) verwacht dat compliance- en beveiligingsproblemen de belangrijkste belemmeringen voor invoering zijn.
Grenzen vervagen
Nu Banking-as-a-Service producten steeds populairder worden en de retailsector steeds meer beïnvloedt, verwacht 59% van de respondenten dat de grenzen tussen eCommerce-platformen en traditionele banken zullen vervagen. De respondenten voorspellen zelfs dat consumenten – met behulp van BaaS-oplossingen – steeds meer gebruik zullen maken van bankdiensten via niet-financiële instellingen. 63% verwacht dat de opkomst van het zogenoemde platformbankieren, een afname betekent voor het traditionele bankieren via kantoren.
“Embedded finance blijft groeien in verschillende sectoren”, legt Vodeno-CEO Wojchiech Sobieraj uit. “De voordelen zijn duidelijk: meer toegang tot betere bankproducten die rechtstreeks worden aangeboden door merken die consumenten dagelijks gebruiken.”
De CEO stipt echter aan dat niet alle Banking-as-a-Service aanbieders gelijkwaardig zijn. Op API-gebaseerde technologie zou namelijk gemeengoed zijn, terwijl de nadruk steeds meer komt te liggen op veiligheid en compliance.
“Platformbankieren – waarbij financiële producten zijn ingebed in de customer journeys van merken die mensen dagelijks gebruiken – heeft de toekomst”, gaat Sobieraj verder. “We weten dat bedrijven die BaaS willen implementeren ook zorgeloze oplossingen willen, waarbij de technologie, de noodzakelijke licentie en de regelgevende controles in één gecombineerde oplossing worden aangeboden.”