ING breidt sponsorschap amateurvoetbalclubs in Nederland uit
ING gaat in het nieuwe seizoen drie jaar lang 625 amateurvoetbalclubs in Nederland sponsoren. Al met al kunnen de gekozen voetbalclubs €2,5 miljoen aan sponsorgeld verdelen. Met de actie wil ING zijn “voortdurende betrokkenheid” bij de ontwikkeling en groei van het amateurvoetbal in Nederland onderstrepen.
Voetbalclubs die wel wat extra financiering kunnen gebruiken kunnen zich tot vrijdag 28 april aanmelden. De aangemelde clubs worden vervolgens door ING beoordeeld en geselecteerd op hun inspanningen om meiden- en vrouwenvoetbal te bevorderen én hoe zij invulling geven aan het ‘Niemand Buitenspel programma’, dat de bank vorig jaar introduceerde.
Van de 507 geselecteerde voetbalverenigingen ontvangen 32 clubs een sponsorbedrag van €10.000. 100 voetbalclubs kunnen rekenen op €5.000 en 375 clubs krijgen €2.500. Deze bedragen worden de komende drie seizoenen aan de clubs beschikbaar gesteld. De overige 118 clubs worden al gesponsord door de bank.
Vrouwenvoetbal stimuleren
“ING gelooft in de kracht van diversiteit en inclusie in de samenleving”, legt Steffen van Iersel (Manager Sponsoring & Events) de spelregels omtrent het sponsorschap uit. “Iedereen die dat wil, moet kunnen voetballen. We willen daarom bijdragen door amateurvoetbalverenigingen te stimuleren om meiden- en vrouwenvoetbal verder te ontwikkelen.”
“Daarnaast willen we een actieve bijdrage leveren om voetbal ook toegankelijk te houden voor mensen die het financieel moeilijk hebben. Zeker nu veel Nederlandse sportverenigingen aangeven in zwaarder weer te zitten of binnen vijf jaar te komen, kan onze steun goed van pas komen.”
Om er zeker van te zijn dat het geld ook daadwerkelijk ter bevordering van het vrouwenvoetbal in Nederland wordt ingezet, verplicht ING de voetbalclubs die €10.000 ontvangen om minstens 25% van dat bedrag te besteden aan het stimuleren van meisjes- of vrouwenvoetbal.
Naast de 507 nieuwe voetbalclubs, verlengt de oranjebank met 118 verenigingen het sponsorschap. Zestig clubs daarvan zijn specifiek meiden- en vrouwenvoetbalclubs. Deze verenigingen hebben de ‘Meiden- en Vrouwenvoetbal campagne in 2020 gewonnen en leveren nog altijd een structurele bijdrage aan de gezamenlijke ambities van KNVB en ING op het gebied van meiden- en vrouwenvoetbal.
Financiële inclusie
Daarnaast hamert ING ook op financiële inclusie. De bank verwacht van de gesponsorde clubs dat ze zich zullen inzetten om leden die in een slechte financiële situatie verkeren betrokken te houden bij de clubs. Zo dient er onder meer een financieel contactpersoon aangesteld te worden die clubleden kan ondersteunen met financiële vraagstukken.
“Op deze manier kunnen ook mensen die in armoede leven betrokken blijven bij het amateurvoetbal. ING wil zo bijdragen aan een inclusieve samenleving waarin iedereen de kans krijgt om deel te nemen aan activiteiten die hij of zij leuk vindt”, sluit Van Iersel af.