Nederlandse vestiging Revolut officieel van start na goedkeuring DNB
Nu Revolut “effectief operationeel” is in Nederland, is de online bank begonnen met de migratie van zijn bestaande klanten naar een Nederlands IBAN. Omdat nieuwe klanten al een Nederlandse IBAN ontvingen, worden vanaf nu alle rekeningen beheerd vanuit de Nederlandse vestiging van Revolut en staan ze onder toezicht van De Nederlandsche Bank.
“De registratie van de vestiging van Revolut Bank UAB in Nederland maakt ons een volwaardige bank in het land”, legt Francesco Aghemio uit (Head of Branch en Head of Lending bij Revolut Nederland en België). “Daardoor kunnen we rekeningen met Nederlandse IBAN’s aanbieden.”
En dat vergemakkelijkt dagelijkse transacties aanzienlijk. Ieder Europees land hanteert namelijk een andere standaard voor rekeningnummers en lang niet alle administratieve systemen zijn daarop ingericht. Hierdoor is het mogelijk dat buitenlandse betaalrekeningnummers (in dit geval Litouwen) geweigerd worden door Nederlandse bedrijven.
Deze zogenoemde IBAN-discriminatie is vooral voor online banken hinderlijk, omdat ze klanten lokken met beloftes van gebruiksgemak. Ook bunq nam vanwege deze reden de strategische beslissing om een filiaal te openen in onder meer Duitsland en Frankrijk.
Aghemio benadrukt dan ook dat de IBAN-transitie de dagelijkse transacties van Nederlandse klanten in Nederland “aanzienlijk zal vergemakkelijken”. “Het brengt ons bovendien ook dichter bij onze ambitie om één van de belangrijkste banken op de markt te worden voor particuliere klanten.”
Hoewel de Nederlandse vestiging onder toezicht staat van De Nederlandsche Bank, blijven deposito’s van klanten tot €100.000 gedekt door het Litouwse depositogarantiefonds. Ook het prudentieel toezicht blijft een Litouwse verantwoordelijkheid. Het klantonderzoek wordt wel weer ondergebracht bij de Nederlandse toezichthouder.
DNB benadrukt tegelijkertijd dat Revolut geen speciale vergunning verworven heeft, maar wel actief mag worden op de Nederlandse markt. En daar maakt de online bank graag gebruik van. De app omvat een compleet ecosysteem aan producten en diensten, denk aan beleggen en reizen, maar ook aan het verstrekken van hypotheken en leningen.
“Wij zijn de afgelopen jaren sterk geëvolueerd”, legt Wiktor Stopa (Head of Growth for Western Europe) uit. “Ons aanbod is gegroeid. In een paar klikken kunnen onze klanten rekenen op onze superapp om vrijwel al hun financiële behoeften te dekken.”
“Onze groei in Nederland is op dit moment heel groot”, vervolgt Stopa. “Het is onze ambitie om dit exponentiële groeipad voort te zetten en in de komende jaren één van de toonaangevende banken van het land te worden.”