‘Dynatrace wordt gezien als dé standaard als het gaat om observability’
Voortdurende digitale innovatie opent een wereld vol nieuwe mogelijkheden. Naarmate we steeds verder digitaliseren, wordt die wereld echter almaar groter én complexer – van enorme legacysystemen tot talloze platforms en cloudomgevingen. Hoe behoud je het overzicht in die wirwar van digitale systemen? Dynatrace helpt organisaties hierbij. We spraken met Country Manager Dwight Maanster.
Eindeloze IT-omgevingen – met name binnen grote corporates is het inmiddels een bekend probleem. Denk aan de welbekende legacysystemen die eigenlijk zijn verouderd, maar toch nog moeten blijven draaien.
Minder bekend is dat je vandaag de dag ook flink kunt verdwalen in de nieuwe virtuele wereld. Als we alleen al naar de cloud kijken, hebben bedrijven vandaag de dag een overvloed aan opties. Niet alleen omdat elke big tech tegenwoordig een cloudplatform biedt, maar vooral omdat er simpelweg héél veel smaken zijn. Zo zijn er de private cloud, public cloud, sovereign cloud en soms zelfs edge computing – ieder geschikt voor zijn eigen specifieke doeleinden.
Tegelijkertijd zorgen innovatiemogelijkheden, kosten, privacy- en veiligheidsoverwegingen en steeds strengere regelgeving ervoor dat banken de flexibiliteit willen hebben om verschillende smaken náást elkaar te kunnen gebruiken.
Kortom: opgeteld een ware wirwar aan omgevingen. En des te groter het bedrijf, des te talrijker het aantal systemen en des te moeilijker het is om overzicht te bewaren over de algehele ICT-omgeving: Wat gaat goed? Wat gaat slecht? Wat kan beter?
Dynatrace heeft een platform ontwikkeld dat antwoord geeft op al deze vragen – en méér. “Ons platform monitort alle softwaresystemen”, vertelt Dwight Maanster. “Het combineert observatie-, operationele en beveiligingsdata met een real-time topologie om inzicht te geven in de volledige datacontext binnen een bedrijf – in één helder overzicht.”
Daarbij gaat het platform verder dan enkel monitoren. “Als er ergens zand in de digitale motor is gekomen, wil je dat natuurlijk zo snel mogelijk weten”, legt Maanster uit. “Dus geeft ons platform meldingen wanneer bijzonderheden optreden.”
Het Dynatrace-platform geldt inmiddels al vele jaren als koploper in de markt. Zo wordt het in Gartners ‘Magic Quadrant for Application Performance Monitoring and Observability’ al dertien jaar lang tot dé marktleider bestempeld.
Drie soorten AI
Zo lang aan de top staan gaat niet vanzelf. Dynatrace blijft het platform dan ook voortdurend doorontwikkelen. Waar kunstmatige intelligentie (AI) sinds de lancering van ChatGPT niet meer weg te denken is, maakte Dynatrace al in 2016 de strategische keuze om AI in het platform te integreren.
Vandaag de dag maakt het platform gebruik van ‘hypermodel AI’. “Dat is een combinatie van drie vormen van AI”, legt Maanster uit. “Voorspellende AI wordt ingezet om op toekomstig gedrag te anticiperen, causale AI om nauwkeurige antwoorden en intelligente automatisering te leveren en generatieve AI om automatisch aanbevelingen te doen.”
En juist die combinatie maakt het Dynatrace-platform zo effectief. “Met behulp van onze AI-techniek kunnen we niet alleen de oorzaak van daadwerkelijk problemen snel achterhalen, maar óók die van potentiële problemen. In veel gevallen worden die automatisch verholpen.”
"Wij maken de weg vrij voor verdere innovatie binnen de bancaire sector.”
Hoe geavanceerd kunstmatige intelligentie inmiddels ook is, de mens blijft wel essentieel, benadrukt Maanster. “Zij moeten het platform gebruiken. De mooiste technologie is weinig waard als ze niet goed wordt benut.”
Daarom werkt Dynatrace samen met partners die organisaties helpen om het platform optimaal te implementeren, in lijn met de doelstellingen van die specifieke organisatie. Daarbij worden de medewerkers stap voor stap meegenomen in de mogelijkheden die het platform biedt.
“Samen met onze global partners helpen we overal ter wereld bedrijven, of ze nou in een digitale transformatie zitten of al in een multi-cloud omgeving werken”, aldus Maanster. “We hebben trusted advisors zoals Accenture en Kyndryl opgeleid op het gebied van observability-IT. We treden echt samen als team op naar de klant toe. Zij leveren het plan, wij de software.”
Win-winsituatie
Het platform biedt bij uitstek waarde voor grote bedrijven met complexe IT-landschappen. Banken passen perfect in dit profiel, geeft Maanster aan.
“Banken realiseren zich dat overzicht steeds belangrijker wordt, nu de digitale wereld complexer wordt”, legt hij uit. “Ze willen wel naar de cloud, maar draaien nog altijd grotendeels op vijftig jaar oude systemen. Met ons platform hebben we bewezen die combinatie op een overzichtelijke en heldere manier aan te kunnen, in welke stap van het digitalisatieproces je ook zit.”
Hij stelt tevreden vast dat steeds meer IT-systemen van Nederlandse banken worden gemonitord met het platform van Dynatrace. “Ik merk dat we in Nederland steeds vaker worden gezien als dé standaard als het gaat om observability.”
Inzicht in de digitale wirwar legt de banken ook bepaald geen windeieren, geeft hij aan. “Van oudsher monitoren ze vrijwel elk systeem apart. Wij brengen dat terug naar één platform voor de gehele IT-omgeving, waardoor er tijd, capaciteit én geld vrijkomt.”
Goed nieuws voor banken dus, stelt Maanster – zeker in tijden waarin stilstand achteruitgang is, en IT-personeel almaar schaarser wordt. “Ons platform biedt niet alleen een verbeterd inzicht, het stelt banken ook in staat hun technische capaciteit veel efficiënter in te richten. Eigenlijk maken wij dus de weg vrij voor verdere innovatie binnen de bancaire sector.”