Vrouwen maken zich op voor pensioen-inhaalrace

15 maart 2024 Banken.nl

De pensioenachterstand van vrouwen is een bekend maatschappelijk probleem. Dat vrouwen in de startblokken staan voor een inhaalrace is echter minder alom bekend. Uit onderzoek van Brand New Day blijkt namelijk dat vrouwen zich bewuster zijn van de pensioenkloof, vrezen dat ze hun huidige levenstandaard na pensioendatum niet kunnen voortzetten en daardoor in actie willen komen.

En dat bewustzijn vertaalt zich in een vrouwelijker wordend klantenbestand bij de online pensioenbank. “Het percentage vrouwen is gegroeid van 24% in 2019 naar 36% in 2023”, stipt Stefanie van Rootselaar (hoofd communicatie van Brand New Day) aan.

Brand New Day legde in hun onderzoek 1.230 deelnemers een groot aantal vragen voor over hun pensioensituatie. Het algemene beeld dat uit het onderzoek naar voren komt is dat zowel mannen als vrouwen zich steeds meer zorgen maken over hun pensioen.

Vrouwen maken zich op voor pensioen-inhaalrace

Bijna de helft van de vrouwen (46%) denkt niet dat ze hun huidige levensstijl kunnen voortzetten tijdens hun pensioenperiode. Ook geven de meeste vrouwen aan dat ze in de afgelopen jaren bewuster bezig zijn geweest met de opbouw van hun pensioen. 

Goede voornemens

En dat grotere pensioenbewustzijn leidt volgens Brand New Day tot goede voornemens. Zo blijkt uit het onderzoek dat veel Nederlanders in het komende jaar meer geld opzij willen zetten dan in 2023. Dat geldt voor 44% van de vrouwen en 44% van de mannen. Het verhogen van het pensioen blijkt daarbij de belangrijkste overweging voor zowel mannen (38%) als vrouwen (32%). 

Vrouwen die nu al extra geld opzij zetten voor hun pensioen doen dat in 47% van de gevallen, omdat ze denken anders niet genoeg pensioeninkomen te hebben, 27% geeft aan dat ze eerder met pensioen willen dan de AOW-leeftijd.

Dat vrouwen de daad bij het woord voegen, zou ook blijken uit de klantgegevens van Brand New Day. Uit die data blijkt namelijk dat onder de nieuwe klanten, het aandeel van vrouwen dat voor een aanvullend pensioen kiest, gestaag groeit.

Van de klanten die bij de start van Brand New Day in 2010 een pensioenbeleggingsrekening openden was 22,6% vrouw, in 2023 groeide dit naar 34,2%. “Dat is een aanzienlijke toename", vervolgt Van Rootselaar. "Hieruit zou je toch wel kunnen concluderen dat vrouwen vaker in actie komen om hun pensioenkloof te verkleinen."

Meer over Brand New Day
Profielpagina
Brand New Day is geen partner van Banken.nl
Partnership informatie »
Partnerships bij Banken.nl

Een partnership met Banken.nl biedt diverse mogelijkheden om je merk te versterken en zichtbaar te maken op het platform voor de Nederlandse bankensector.

Geïnteresseerd in meer informatie? Laat hieronder je gegevens achter.