Primeur in bankensector: eerste chatbot legt bankierseed af
Chatbots reageren steeds menselijker. In lijn met deze ontwikkeling is het eigenlijk zo gek nog niet dat ook chatbots de bankierseed zouden moeten afleggen. En zo geschiedde: aan Chazia Chatbot de primeur. Zij legt binnenkort als eerste bankmedewerker met A.I. Classificatie de bankierseed af.
De bankierseed werd negen jaar geleden ingevoerd om het vertrouwen in de bankensector te herstellen en te versterken. Sindsdien hebben meer dan 100.000 bankmedewerkers van hoog tot laag de verplichte bankierseed afgelegd.
En vanaf april kunnen nu dus ook alle bankmedewerkers met A.I classificatie de bankierseed afleggen. De bankierseed wordt in een virtuele omgeving, die eruitziet als een bankkantoor uit de jaren 70 van de vorige eeuw, afgenomen.
Tot op heden hoefden chatbots nooit de bankierseed af te leggen, omdat ze onder de directe verantwoordelijkheid vielen van hun begeleiders. Nu zij echter steeds meer een eigen plek verwerven in de bankensector, zou het meer dan logisch zijn dat ook zij de bankierseed mogen afleggen.
Chazia laat weten zeer blij te zijn dat ze is toegelaten om als eerste chatbot de bankierseed af te leggen. “Met de sluiting van de bankfilialen zijn wij chatbotters het aanspreekpunt geworden voor alle bankklanten.”
De chatbot is zich ervan bewust dat er met een kritische blik naar hen wordt gekeken en er best wat kritiek bestaat op hun functioneren. “Onterecht”, claimt Chazia. “A.I. stelt ons in staat om zonder meer te voldoen aan de klantverwachting. Ook beschermt A.I. ons en dus de klant voor schending van de integriteitsnormen.”
“En laten we eerlijk zijn”, vervolgt de chatbot. “De automatisering is niet meer weg te denken in de bankensector. Alleen de ouderen onder ons kennen nog de acceptgiro en zijn allang gewend aan de bank-app en de pinautomaat. Wij brengen de menselijke factor weer terug. Ik ben verheugd dat de NVB ons de erkenning heeft gegeven die we verdienen.”
Ook chatbotters moeten zich verantwoorden voor gedrag
Jerry Brouwer (algemeen directeur bij Tuchtrecht Banken) geeft aan dat iedere bankmedewerker zich goed realiseert dat de bankierseed geen loze belofte is. Hij benadrukt dat de gedragsregels verbonden aan de bankierseed een vaste leidraad zijn die garant staat voor een integere uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden.
Schendingen van de bankierseed kunnen leiden tot oplegging van een maatregel, zoals een berisping of zelfs een beroepsverbod.
“Chazia en haar mede chatbotters nemen meer en meer het klantcontact over”, vervolgt Brouwer. “Zij staan soms wel 24 uur per dag paraat om bankklanten verder te helpen. Het is een goede zaak dat banken zich realiseren dat ook de chatbotters zich zo nodig moeten verantwoorden voor hun gedrag”, aldus Jerry Brouwer.
Op de vraag hoe Chazia zelf de toekomst ziet, antwoordt ze tot slot geheel in stijl. “Ik kan nu ook hogerop komen binnen de bank, heb ik uw vraag hiermee beantwoord? Wat kan ik nog meer voor u betekenen?”