Communicatielessen van een ‘recovering banker’
Afgelopen maart vond het jaarlijkse Banking Scene Amsterdam event plaats in het EYE Filmmuseum in Amsterdam. Het thema van deze editie luidde: ‘The Paradigm Shift in Banking: Transforming the Rules of Engagement’.
Elliot Lyons, content producer bij Cognito Amsterdam, was erbij en doet verslag. Met speciale aandacht voor dr. Leda Glyptis, 'recovering banker’ en auteur van 'Bankers Like Us’ over de digitalisering van de bancaire sector.
Niet iedereen staat op hetzelfde speelveld
Laat ik beginnen door te zeggen dat een aantal interessante lessen te leren waren uit het verhaal van Leda Glyptis. In mijn optiek verborgen parels voor communicatie-, content- en marketingprofessionals zoals ikzelf. Ze klinken je vast bekend in de oren: termen zoals ‘digitale transformatie’ en ‘digitaliseren’. Zeker als je al enige tijd hebt doorgebracht in de bancaire sector.
Glyptis legt uit: “Digitalisering is te vergelijken met een sport als voetbal. Er zijn bepaalde regels en verwachtingen, maar wat als er een speler komt opdagen met een paard? Is dat dan een voor- of een nadeel?”
Het komt erop neer dat niet alle bedrijven zich op hetzelfde speelveld bevinden wanneer je praat over digitale adoptie. Door de continu veranderende vraag van klanten en de vele oplossingen die partners inmiddels aanbieden, is er een extra dimensie aan complexiteit ontstaan.
Zijn we wel echt digitaal?
Veel aspecten in een mensenleven zijn al gedigitaliseerd. Ons bestaan is er een stuk gemakkelijker door geworden, ook als het gaat om bankieren.
Desondanks betoogt Glyptis: “Hoewel we in een digitale wereld leven en gebruik maken van digitale apps en bankrekeningen, zijn veel bancaire processen niet zo digitaal als we denken. Neem bijvoorbeeld overschrijvingen tussen verschillende bankrekeningen. Doe je dit vanaf een fiatrekening, dan wordt de transactie nog steeds verwerkt met technologie die stamt uit een ander tijdperk – een mainframe.”
Dit is slechts één van de vele voorbeelden. Glyptis wees erop dat veel processen in het bankwezen nauwelijks of niet digitaal zijn. Zo wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van handmatige ‘omwegen’ waaronder, je raadt het al… Excel sheets.
Wanneer banken het dus hebben over ‘digitaliseren’, doelen ze op de implementatie van nieuwe technologie op oude systemen (legacy). Deze manier van ‘digitaliseren’ brengt veel kosten en onnodig bedrijfsrisico's met zich mee. De sector maakt eigenlijk ‘doelloos’ gebruik van de potentie van digitalisering door sporadisch in te springen op technologische trends.
Vragen stellen over het doel van implementatie
Moeten banken alles dan volledig omgooien en al hun legacysystemen vervangen door modulaire, data-gemixte, flexibele, API-gebaseerde oplossingen? Banken moeten zich vooral richten op schaalbaarheid, veerkracht en kosten daar waar het gaat om dergelijke technologie.
Het gaat vaak al mis in de implementatiefase. Wanneer we niet de juiste vragen stellen over het doel van de implementatie is het onmogelijk om de juiste beslissingen te nemen.
Voor de communicatie- en marketingsector is dit eveneens een waardevolle les. Het is van groot belang om het gewenste eindresultaat goed in kaart brengen voordat een strategie wordt uitgestippeld.
Soms betekent het dat parameters bijgestuurd moeten worden om het gewenste resultaat te behalen. Maar zonder deze analyse is het onmogelijk om de klant voldoende opties te geven die naar het gewenste resultaat moeten leiden.
‘Laten we vandaag de veranderingen doorvoeren’
Rik Coeckelbergs, Founder en Managing Director van The Banking Scene, vatte het uitstekend samen: "In de snelle wereld van vandaag is het voor banken niet genoeg om alleen maar mee te gaan met de nieuwste technologieën."
"De wind van verandering waait zo hevig dat banken moeten anticiperen op een toekomst die bewolkt is, een toekomst waarin we niet kunnen inschatten of we zon of storm kunnen verwachten. Laten we dus niet wachten om ons voor te bereiden op het juiste weer totdat we achter de wolken kunnen kijken, maar laten we vandaag de veranderingen doorvoeren en morgen veerkrachtig zijn."
En tot slot: “The greatest risk is not in embracing change, but in standing still. The rules of engagement in banking are changing, and we have a choice - to lead the change or be led by it.”
Een artikel van Elliot Lyons, content producer bij Cognito Amsterdam.