Workation in trek, maar zzp’ers financieel slecht voorbereid
De workation is in opkomst. Waar twee jaar geleden nog 33% van de zzp’ers werk en vakantie combineerden, gaat het dit jaar om 41%. Vooral startende ondernemers zien de voordelen van de ‘business and pleasure’-combinatie. Hoewel de trend bijdraagt aan een betere werk-privébalans, laat de financiële planning ervan vaak te wensen over.
Dat blijkt uit onderzoek van Knab onder ruim 1.000 zzp’ers. De online bank wijst meerdere oorzaken aan voor de toenemende populariteit van de workation. Zo gaat 90% van de zzp’ers gemiddeld drie weken op vakantie. 27% van hen kan door de hoge werkdruk niet (langer) op vakantie en 10% geeft aan niet (langer) op vakantie te gaan, omdat ze bang zijn om werk mis te lopen.
Tegelijkertijd vindt 85% van de ondervraagden het wel belangrijk voor hun mentale fitheid om op vakantie te gaan. Een workation lijkt dus de ideale oplossing.
Vooral onder starters zou workation populair zijn. De helft van de ondernemers die korter dan een jaar ondernemen plant er eentje. Zij zijn vaak druk bezig met het opbouwen van hun bedrijf en netwerk, maar hopen zo toch even de dagelijkse sleur te doorbreken.
Mogelijk maken
Tegelijkertijd komt uit het onderzoek van Knab naar voren dat het financieel plannen van de (werk)vakantie er bij de meeste zzp’ers bij inschiet. Slechts 30% verwerkt vakantiekosten in hun uurtarief en 27% zet periodiek geld opzij voor hun workation.
“We zien dat vooral de jonge ondernemers hun vakantie financieel veel beter kunnen plannen”, legt Oskar Barendse (Financieel Expert bij Knab) uit. “En dat begint bij het verwerken van je vakantiekosten in je uurtarief.”
“Reken je nu standaard € 70 per uur? Maak er € 75 van en zet vervolgens elke maand 7% van je zakelijke inkomsten opzij op een aparte spaarrekening. Zo maak je je vakantie financieel mogelijk en heb je waarschijnlijk meer financiële ruimte om op je vakantie echt zorgeloos te genieten.”