Knab wint Dutch PR Award met eigen ontwikkeld Zzp Uurtarievenboekje
Online bank Knab heeft de Dutch PR Award 2025 gewonnen in de categorie Finance. De bank ontving de prijs voor het Knab Zzp Uurtarievenboekje 2025, een initiatief dat volgens de vakjury “tastbare waarde voor zzp’ers creëerde” door middel van “een scherp format en optimale inzet van mediakanalen.”
Bijzonder is dat Knab als enige winnaar zonder PR-bureau deelnam. De campagne is “volledig in eigen huis bedacht en uitgevoerd” door het interne communicatieteam van de bank, van onderzoek en data-analyse tot de uiteindelijke publicatie en media-aanpak.
Het Zzp Uurtarievenboekje is gebaseerd op de input van meer dan 20.000 zelfstandige ondernemers. Zij deelden hun inzichten over onder meer hun uurtarief, omzet en tevredenheid. Hiermee ontstond volgens de bank het meest uitgebreide en actuele overzicht van zzp-tarieven in Nederland.
De relevantie van het boekje wordt bevestigd door de resultaten. De publicatie is inmiddels meer dan 100.000 keer gedownload. De jury noemt de relevantie dan ook “onmiskenbaar” en prees de campagne als een “knap staaltje effectiviteit”, dat laat zien “hoe PR direct kan bijdragen aan een businessresultaat”.
“In een tijd waarin AI steeds belangrijker wordt, laat dit project juist zien hoe waardevol eigen, authentieke content is”, stelt Casper Zwart, onderzoeker en adviseur bij Knab. “Met echte data van onze klanten kunnen we relevante inzichten creëren die geen algoritme kan vervangen.”
Het Knab Zzp Uurtarievenboekje is inmiddels een jaarlijks terugkerende publicatie geworden. Het initiatief vormt een fundament in de missie van Knab om zelfstandige ondernemers meer inzicht en vertrouwen te geven in hun financiële situatie.

