Slogans grootbanken slecht gewaardeerd onder verzekeringsklanten
“U tevreden, wij tevreden!” Het is de slogan van ZLM Verzekeringen die met een score van 8,56 als beste uit de test komt. Dat blijkt uit Uitblinkers Verzekeraars, een onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders. De slogans van de grootbanken – ABN AMRO, Rabobank en ING – scoren juist onder het marktgemiddelde van een 7,01.
Voor het onderzoek hanteerde Multiscope het Treacy en Wiersema model. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces). De laatste vertaalt zich vaak naar een lage prijs voor de consument.
Een pakkende slogan die de positionering samenvat, maakt daarbij duidelijk waar een bedrijf voor staat.
ZLM Verzekering
De slogan – “U tevreden, wij tevreden” – van ZLM Verzekering scoort met een 8,56 dus het hoogst. Dit is volgens de onderzoekers mogelijk te danken aan de positieve boodschap, die benadrukt dat ZLM Verzekeringen klanttevredenheid belangrijk vindt.
“De slogan sluit naadloos aan bij de strategie van 'beste service', waarop ZLM Verzekeringen het beste scoort. De slogan past dus goed bij de ervaring van klanten van de verzekeraar”, aldus Multiscope.
Daarnaast komt uit het onderzoek naar voren dat 24 van 32 onderzochte verzekeraars een slogan gebruiken. Het gemiddelde cijfer van alle slogans is een 7,01. ‘Even Apeldoorn bellen’ van Centraal Beheer scoort een 8,07 en staat daarmee op de tweede plaats.
Met respectievelijk een 7,79, 7,65 en 7,61 volgen op enige afstand de slogans van Klaverblad Verzekeringen (‘Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder’), Interpolis (‘Interpolis, Glashelder’) en IZZ (‘Zorg voor mensen in de zorg’).
Grootbanken scoren slecht
Wellicht het meest opvallende uit het onderzoek is dat de slogans van de drie grootste financiële dienstverleners ver onder het gemiddelde scoren. De slogan van Rabobank (‘Growing a better world together’) is met een 5,86 zelfs de slechts scorende slogan in het onderzoek.
Ook de slogans van ING ‘Do your thing’ (6,17) en ABN AMRO ‘Voor ieder begin (6,37) zijn in de top vijf slechtst scorende slogans terug te vinden.
“Geen van deze slogans maakt duidelijk waar de organisaties voor staan of welke waardestrategie ze volgen”, stellen de onderzoekers van Multiscope. “Daarnaast lijken de Engelstalige slogans van ING en van Rabobank weinig waardering te krijgen van de Nederlandse consument.”