Saxo Bank ontvangt drietal boetes vanwege slordige migratie BinckBank
De Autoriteit Financiële Markten heeft Saxo Bank drie boetes opgelegd van in totaal €1,6 miljoen. De bank zou in strijd hebben gehandeld met de regels van vermogensscheiding, risicobeheer en zorgvuldige behandeling van klanten. De AFM benadrukt de feiten “zeer ernstig” te vinden, omdat beleggers onnodige risico’s liepen en het vertrouwen daardoor geschaad is.
De opgelegde boetes hebben betrekking op de rommelige overname en opvolgende integratie van BinckBank. De AFM startte in 2022 een onderzoek naar aanleiding van signalen van consumenten en een kritisch assurance-rapport van de accountant van BinckBank.
Consumenten klaagden op recensie-websites en in de media over vertraagde transacties, onterecht in rekening gebrachte kosten en onvindbare aandelen. De AFM constateerde daarop dat BinckBank geen accurate administratie had van beleggingsportefeuilles, onvoldoende controle had over kritieke bedrijfsprocessen en onvoldoende in het belang van haar klanten handelde.
Drie boetes
Op basis van het onderzoek heeft de toezichthouder dus besloten om Saxo bank , als rechtsopvolger van BinckBank, een drietal boetes op te leggen.
De eerste boete van €500.000 is opgelegd vanwege ernstige gebreken in de administratie van beleggingsportefeuilles, waardoor niet meer met zekerheid kon worden vastgesteld aan wie beleggingen en gelden toebehoorden.
BinckBank heeft hiermee de vermogensscheidingsregels overtreden. Daardoor zouden beleggers onvoldoende beschermd zijn bij een faillissement, verloor BinckBank het overzicht op de beleggingsportefeuilles en ontstond bovendien het risico dat effecten werden uitgeleend zonder toestemming van klanten.
De tweede boete van €500.000 is opgelegd omdat BinckBank onvoldoende controle had over de bedrijfsprocessen waarmee zij het risico op verlies of vermindering van de aandelen en gelden van beleggers had moeten beperken. Veel van de controles op deze processen werden te laat, niet effectief of zelfs helemaal niet uitgevoerd.
De derde boete van €600.000 is tot slot opgelegd vanwege de klantbehandeling. Beleggers liepen in de periode rondom de migratie tegen allerlei problemen op. Zij kregen onder meer te maken met te laat overgeboekte bedragen, te laat verwerkte transacties en te veel in rekening gebrachte kosten en belastingen.
Klanten die wilden overstappen naar een andere broker, ervoeren serieuze vertragingen bij het overboeken van hun portefeuilles. Dit was niet alleen een probleem voor de beleggers, maar ook voor andere banken en brokers die hierdoor hun nieuwe klanten niet goed van dienst konden zijn.
Klanten van BinckBank konden volgens de AFM met hun problemen en zorgen niet goed terecht. De klantenservice was regelmatig slecht of niet bereikbaar, gaf verkeerde informatie of deed beloftes die niet werden nagekomen. Klanten plaatsten honderden klachten op recensiewebsites waarin zij hun gevoel van frustratie en machteloosheid uitten.
Onverantwoord
De AFM benadrukt dat een bank of beleggingsonderneming een goede administratie moet bijhouden en adequate controlemaatregelen inrichten.
“Beleggers moeten erop kunnen vertrouwen dat hun belegde vermogen veilig is, legt AFM-bestuurder Jos Heuvelman uit. “Bij BinckBank was dit niet op orde. We vinden het onverantwoord dat beleggers door de tekortkomingen in de administratie en processen risico’s hebben gelopen. Daarnaast vinden wij het onacceptabel dat klanten met klachten niet de hulp kregen die ze nodig hadden.”
Saxo laat weten geen bezwaar te maken tegen de boetes. Tegenover het Financieele Dagblad laat Saxo weten “volledige verantwoordelijkheid te nemen voor de gebeurtenissen die hebben geleid tot deze beslissing”. De boetes zijn hierdoor onherroepelijk geworden.