UBS gebruikt kunstmatige intelligentie bij klantadvies

09 december 2014 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel

UBS heeft, om te kunnen concurreren met Google en Amazon.com, het Singaporese technologiebedrijf Sqreem Technologies ingehuurd voor het gebruik van kunstmatige intelligentie bij het leveren van persoonlijk advies aan de welgestelde klanten van de bank. 

Big Data speelt een steeds grotere rol binnen de bankensector. Alles wordt steeds digitaler; Google en Amazon.com zijn hierin pioniers, maar dienen dan ook een andere doelgroep. Mobiele betalingssystemen worden door hen al gebruikt, en hoewel traditionele banken zoals UBS hier ook gebruik van maken, kunnen zij nog meer gebruik maken van de data en de kennis die hieruit te destilleren is. UBS streeft ernaar deze kennis aan te wenden om zijn klanten beter te adviseren, en heeft Sqreem – ‘Sequential Quantum Reduction and Extraction Model’ - ingehuurd om de bank daarbij te helpen.

Sqreem is een technologiebedrijf uit Singapore dat zichzelf in de kijker speelde nadat het de Innovation Challenge won. De opdracht betrof het extraheren van de meest relevante informatie van individuele klanten vanuit een grote hoeveelheid aan data, om vervolgens op maat gemaakte content naar de mobiele telefoons, iPads en andere apparaten van de klanten door te sturen.

UBS - artificial intelligence

Computing engine
Ruim 90% van de financiële instellingen in de VS is ervan overtuigd dat succesvolle Big Data initiatieven de winnaars van de toekomst bepalen*, en UBS heeft erg veel data. “We hebben de data! Teveel ervan!”, aldus de bank. Om deze data in te zetten heeft Sqreem een op cloud gebaseerde computing engine, die door kunstmatige intelligentie gedreven wordt, geïmplementeerd binnen een breed spectrum van openlijk beschikbare, ongestructureerde data, gebaseerd op een lijst van 130.000 dingen die mensen elke dag doen.

Gedragspatronen
Hiermee konden meer dan 85 miljoen individuele gedragspatronen geïdentificeerd worden, waaronder eten, ijdelheid en reisvoorkeuren, maar ook persoonlijke vragen zoals hun aspiraties en kijk op het leven. De technologie is toegelegd op de financiële dienstensector, en maakt het mogelijk om een profiel te maken van een individu die potentiële overeenkomsten vertoont met verschillende soorten vermogensbeheerproducten.

Uitrol systeem
UBS is van plan om in april een digitale dienst uit te rollen in Azië , die klanten toegang geeft tot elke markt die relevant is voor hun investeringen. De bank spendeerde honderden miljoenen dollars aan digitale technologie, en is van plan geld in rekening te brengen voor een aantal nieuwe functies.

Privacy
Wat de privacy betreft is het systeem zo gebouwd dat het volledig anoniem is. Het wordt gebruikt om resultaten met eigen data met klanten te matchen, dus individuele klanten worden nooit geïdentificeerd. UBS: “We hebben een helder en strikt data security beleid, die regelmatig herzien wordt. Data security en vertrouwelijkheid heeft voor ons een hoge prioriteit.”

Andere banken
Ook andere banken investeren in data analytics. Zo deed Goldman Sachs in november een investering van $15 miljoen in Kensho Technologies, een analytics platform dat automatisch complexe financiële vragen in simpel Engels kan beantwoorden. En ook Credit Suisses Group heeft zijn diensten uitgebreid met een digitaal platform voor zijn private bank klanten, gebruik makend van Big Data.

* Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Capgemini, dat het afgelopen jaar uitbracht.