Van Lanschot komt met nieuwe kunstprijs
Dit voorjaar komt Van Lanschot Bankiers met de introductie van een nieuwe Nederlandse kunstprijs. De nieuwe prijs wordt uitgereikt aan een hedendaagse kunstenaar wiens werk het beste de huidige tijdgeest weet vast te leggen voor komende generaties. Dat maakte de Bossche bank bekend.
Zuinig op kunst en culturele historie
Een belangrijk onderdeel van de prijs wordt een expositie in de stand van Van Lanschot tijdens PAN Amsterdam, de eigentijdse Beurs voor Kunst, Antiek & Design die eind november plaats vindt. Van Lanschot is de hoofdsponsor van de beurs. Van Lanschot stelt dat we zuinig moeten zijn op onze kunst en culturele historie. De bank vindt dat kunst van groot belang is voor de samenleving. Zeker in deze tijd, waarin informatie digitaal en dus ‘ontastbaar’ is, blijft het van groot belang om te herkennen wat bewaard moet blijven. Daarom wil Van Lanschot aandacht besteden aan de vraag welke hedendaagse kunst onze tijdgeest het beste weerspiegelt.
Betekenis welvaart en welzijn begrijpen
“Het ondersteunen van kunst is een belangrijk onderdeel van de geschiedenis en de identiteit van Van Lanschot. Als wealth manager is het essentieel om de betekenis van welvaart en welzijn voor klanten te begrijpen. Daarbij gaat het om veel meer dan alleen financiële waarde. Kunst is een belangrijke brandstof voor ons leven in emotionele en intellectuele zin. Het verrijkt ons leven en maakt het mogelijk om ons emotioneel en intellectueel DNA over te dragen aan de volgende generatie”, zegt bestuursvoorzitter Karl Guha.
Kunst en Van Lanschot al lang verweven
Van Lanschot heeft sinds het bestaan van de bank altijd kunst verzameld. Godfried van Lanschot en zijn vrouw begonnen in de negentiende eeuw met kunst aan te kopen. Zij waren fervente kunstliefhebbers en hun aankopen vormen nog steeds een belangrijk onderdeel van de kunstcollectie.
Sponsoring strategie op kunst en cultuur
Met de introductie van de nieuwe kunstprijs zet Van Lanschot een volgende stap in sponsorbeleid, waarbij is gekozen voor het ondersteunen van kunst en cultuur. Het sponsorbeleid is in 2014 geformuleerd in het verlengde van de strategie en de positionering van Van Lanschot als gespecialiseerde en onafhankelijke wealth manager. Van Lanschot is hoofdsposor van PAN Amsterdam, de eigentijdse Beurs voor Kunst, Antiek & Design tot en met editie 2015. Daarnaast heeft Van Lanschot een driejarig partnership met het Van Gogh Museum als sponsor van de nieuwe entree. Deze nieuwe entree wordt in september van dit jaar geopend.