ConQuaestor: Provisieverbod raakt financiele sector
Het provisieverbod gaat een grote impact hebben op het financiële landschap in Nederland. Zo verandert de relatie tussen klant en adviseur en de ‘inhoud’ van financieel advies. Gevolg is dat zowel verzekeraars en adviseurs zich goed moeten voorbereiden op de gevolgen van de nieuwe wet- en regelgeving. Verzekeraars die hun business model tijdig herontwerpen en adviseurs die in staat zijn om hun dienstverlening af te stemmen met de toegevoegde waarde voor de klant zullen marktterrein winnen. Dat stellen Timon la Roi en Stephan de Jongh, management consultants bij ConQuaestor, in het artikel “Online uitdagingen voor de financieel adviseur”.
Het provisieverbod
Per 1 januari 2013 worden provisies voor verschillende verzekeringen (voor hypotheken, levensverzekeringen en pensioenen) afgeschaft. Door de afschaffing van de provisie gaat een klant de tussenpersoon direct betalen voor de geleverde dienst. Naast een overeenkomst met de verzekeraar voor de verzekering, neemt de consument dan ook de dienst af voor de advisering .
Klanten veranderen
Parallel aan de implementatie van het provisieverbod, verandert ook de ‘klant’. Zo verandert de klant van een financieel ongeïnteresseerde consument vol van vertrouwen naar een weloverwogen consument, die steeds minder tevreden, minder loyaal en meer prijsbewust is. Ook de manier waarop klanten zich oriënteren en advies inwinnen verandert daarmee snel en ingrijpend. Klanten gaan in de komende jaren steeds vaker hun oriëntatieproces en het afsluiten van adviesdiensten via online kanalen afnemen.
Adviseurs onvoldoende voorbereid
Het provisieverbod betekent een grote verandering voor het verdienmodel van de adviseur. De adviseur zal meer gedwongen worden om te concurreren op kwaliteit en prijs van advies. Oude zekerheden worden ingeruild tegen onzekerheden in een steeds dynamischer wordende markt. Een markt waarin klanten minder tevreden, minder loyaal en meer prijsbewust zijn. Volgens de aconsultants zijn menig adviseurs onvoldoende voorbereid op de veranderende klantbehoefte.
Herontwerp van business model van verzekeraars
Ook bedrijven en verzekeraars dienen zich klaar te maken voor de toekomst door hun business model te herontwerpen. Belangrijkste aandachtsgebieden zijn het vereenvoudigen en transparant maken van producten en diensten, het doorvoeren van een toekomstbestendig verdienmodel en een simpele organisatiestructuur en het inrichten van het online kanaal.
Download het volledige artikel “Online uitdagingen voor de financieel adviseur