Nieuwe pinautomaat met iris-scanner stap dichterbij
Amerikaanse bank Citigroup test momenteel een geldautomaat, waarbij geld opnemen mogelijk wordt via irisscan, en NFC en QR Code technologie op smartphones. De automaat is ontworpen door Diebold, een technologiebedrijf uit Canton, Ohio.
Lange rijen voor geldautomaten en skimmen van pinpassen behoren mogelijk al snel tot het verleden. Diebold, een bedrijf uit Canton, Ohio in de Verenigde Staten heeft een geldautomaat ontwikkeld zonder scherm, kaartlezer en toetsenbord. In plaats daarvan wordt de klant geïdentificeerd door middel van een irisscan of de smartphone van de klant. In het laatste geval wordt gebruik gemaakt van Near Field Communication (NFC) technologie – die ook gebruikt wordt voor bijvoorbeeld Apple Pay en contactloos betalen – of het scannen van een QR Code op het scherm van de smartphone.
Hoe het werkt
Het zogenaamde ‘Irving’-systeem dat Diebold heeft ontwikkeld, werkt als volgt: via de mobielbankierenapp van de bank plant de klant een geldopname van een vooraf gekozen bedrag bij de automaat naar keuze. Eenmaal bij de automaat aangekomen, identificeert deze de klant via een irisscan, NFC-technologie op de smartphone van de klant of via het scannen van een QR Code op de smartphone. Als de identificatie klopt met de gemaakte afspraak krijgt de klant zijn of haar geld mee – een proces wat volgens maker Diebold minder dan 10 seconden zou kunnen duren.
Citigroup
NBC News meldt eerder deze week dat Amerikaanse bank Citigroup de nieuwe manier van geld opnemen aan het uittesten is. Doordat de technologie zich nog in de testfase bevindt, is niet duidelijk wanneer en of een bredere uitrol van de geldautomaten wordt doorgevoerd. Het Irving-systeem is niet alleen sneller, maar ook veiliger volgens Diebold, doordat skimmen en het afkijken van een pincode onmogelijk worden. De smartphone van de klant wordt echter wel een nog belangrijker doelwit voor criminelen en zakkenroller.
Nieuw tijdperk
Diebold werkt momenteel ook aan een tweede futuristische bankinnovatie, genaamd ‘Janus’. Deze terminal, die bedoeld is voor bankkantoren, heeft aan beide kanten een scherm voor klantbediening. Zo kunnen twee klanten tegelijkertijd bij dezelfde terminal terecht. “Onze meest recente concepten luiden een nieuw tijdperk van bankieren in, en plaatsen de gebruikservaring boven al het andere zodat klanten in connectie staan met hun geld wanneer en hoe zij dit willen”, licht Frank Natoli toe, de executive vice president self-service technology bij Diebold.