SNS Bank Klantvriendelijkste Bank van Nederland 2015
In het kader van het onderzoek naar ‘het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland’ is SNS Bank benoemd tot Klantvriendelijkste Bank van Nederland 2015. Dat werd bekendgemaakt tijdens het CustomerFirst Gala eind vorige week. De hoofdprijs ging naar telecombedrijf Simyo.
Sinds 2007 vindt in de verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland plaats, een initiatief van marktvindersbureau SAMR en Beeckestijn Business School. Eind vorige week werden tijdens het CustomerFirst Gala de winnaars van de verkiezing bekendgemaakt. Aan de editie van 2015 gingen ruim 46.000 waarnemingen over 220 bedrijven vooraf. Vanuit deze waarnemingen worden de branchewinnaars uit 8 verschillende branches en sectoren verkozen, en een overall winnaar.
Uit het onderzoek van 2015 blijkt dat consumenten ook dit jaar positief zijn over de klantvriendelijkheid van bedrijven in Nederland. Bij het bepalen van de tevredenheid van klanten over de klantvriendelijkheid wordt gekeken naar de zes zogenaamde ‘Gouden Regels’: beschikbaarheid van medewerkers, beloftes nakomen, niet onnodig lastigvallen, niet moeilijk doen over formaliteiten, fouten toegeven en oplossen en oprechte betrokkenheid bij de klant.
De verkiezing bekijkt bedrijven in acht verschillende branches: Supermarkt, Retail, Online, Leisure, Verzekeraars, Energie, Telecom en Banken. In zes van de acht branches ligt de gemiddelde tevredenheidsscore hoger dan vorig jaar, en in vier daarvan is de score zelfs met meer dan 0,10 punten gestegen. De grootste stijging werd genoteerd in de Leisure-branche, waar vorig jaar ook de winnaar – ANWB – zich in bevond. De bankensector behoort echter tot de twee branches die minder goed scoren dan vorig jaar, en scoort in 2015 zelfs als enige branche onder de 7 gemiddeld.
Gerrit Piksen, manager customer intelligence bij SAMR: “Afgelopen jaar zagen we al dat energie- en telecombedrijven bezig waren met een inhaalslag en de bankensector al hadden ingehaald. Deze trend zet ook dit jaar door. Daarnaast laten ook leisure en supermarkten dit jaar een stijging zien. In de bankensector is echter flink wat werk aan de winkel, want voor het tweede jaar op rij scoren banken een lager cijfer.” Gelukkig zijn er volgens Piksen ook “partijen die het wél goed doen”. Voor 2015 is SNS Bank verkozen tot branchewinnaar op het gebied van klantvriendelijkheid in de bankensector.
Een overzicht van alle branchewinnaars van 2015:
Klantvriendelijkste bank van Nederland: SNS Bank
Klantvriendelijkste energieleveraar van Nederland: Greenchoice
Klantvriendelijkste telecomleverancier van Nederland: Simyo
Klantvriendelijkste supermarkt van Nederland: Jan Linders
Klantvriendelijkste winkel van Nederland: Rituals
Klantvriendelijkste thuiswinkel van Nederland: Coolblue
Klantvriendelijkste verzekeraar van Nederland: FBTO
Klantvriendelijkste leisure bedrijf van Nederland: ANWB
Klantvriendelijkste bedrijf van Nederland
Branchewinnaar in de telecomsector Simyo is tevens uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2015. Nog nooit eerder haalde een telecombedrijf het tot de top 10 in de jaarlijkse verkiezing, maar de KPN-dochter ging er direct met de titel vandoor. “Het is een prachtige erkenning voor onze inzet”, reageert Bart Versteijlen, General Manager van Simyo. “We streven er iedere dag naar om de dienstverlening en kwaliteit aan onze klanten verder te verbeteren”, besluit hij.