ASN Bank breidt raad van advies uit met twee leden
De ASN Bank heeft haar raad van advies uitgebreid met twee nieuwe leden. Met deze uitbreiding tot 5 leden is de raad van advies beter in staat om ASN Bank inhoudelijk te adviseren over diverse sectoren van de samenleving.
Willemijn Verloop en Maarten van Huijstee
Willemijn Verloop en Maarten van Huijstee zijn toegetreden tot de raad van advies van de ASN Bank. De raad van advies adviseert de directie van de ASN Bank gevraagd en ongevraagd over haar beleid. De raad toetst de invulling van de duurzame missie van de ASN Bank, die is uitgewerkt in haar duurzaamheidsbeleid. De andere leden zijn Femke Halsema (voorzitter), Hans Kamps en Jan van der Kolk.
Internationale maatschappelijke kennis en betrokkenheid
“De internationale maatschappelijke kennis en betrokkenheid van Willemijn Verloop en Maarten van Huijstee sluiten goed aan bij de duurzame missie van de ASN Bank”, aldus Jeroen Jansen, directeur van de ASN Bank. “Zij erkennen de belangrijke rol die banken kunnen spelen bij een meer duurzame en rechtvaardige samenleving. Niet alleen met het geld dat klanten hun toevertrouwen, maar ook in de standpunten die de bank voor langere termijn inneemt in maatschappelijke vraagstukken als klimaat, mensenrechten, biodiversiteit, zorg, onderwijs en wonen.”
Willemijn Verloop
Willemijn Verloop werkte bij de Verenigde Naties, de Raad van Europa en The European Action Council for Peace in the Balkans, voordat zij in 1994 War Child oprichtte. War Child Nederland groeide onder haar leiding in vijftien jaar uit tot een zeer bekende en effectieve non-profitorganisatie. In 2010 nam zij afscheid als directielid. Willemijn Verloop is nu vicevoorzitter van de raad van toezicht van War Child. In 2012 richtte Verloop Social Enterprise NL op, het eerste Nederlandse platform voor sociaal ondernemerschap. Verloop is tevens is bestuurslid van Eureko Achmea Foundation, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Stichting Natuur & Milieu en de SSBA, en commissaris bij Ecorys.
Maarten van Huijstee
Maarten van Huijstee is actief in marketing en advertising. Hij begon zijn carrière bij Unilever en Heineken, waar hij werkte aan de strategische en creatieve ontwikkeling van merken. In 2005 startte hij ON, dat evolueerde tot Ottonico, een onafhankelijk creatief reclamebureau dat werkte voor bekende nationale en internationale merken. Toen dit bureau werd overgenomen door het Noord-Amerikaanse TAXI werd Maarten van Huijstee als executive creative director verantwoordelijk voor strategie, creatie en conceptontwikkeling. Per 1 januari 2012 is hij eigenaar en creative director van Delight Agency. Dit bureau ontwikkelt strategieën en ideeën voor met name sociale en duurzame merken. Ook heeft hij een yoga- en meditatiestudio in Amsterdam, Delight Yoga. Maarten van Huijstee stond in 2005 aan de wieg van Return to Sender, dat bijzondere producten uit de armste gebieden ter wereld verkoopt, waarbij de winst terugvloeit naar de producenten en educatieve projecten in de regio's van herkomst. Ook richtte hij The Playing Circle op, een bedrijf dat is gespecialiseerd in creatieve en inspirerende vergaderruimtes in Amsterdam.