Zoals in februari door Banken.nl aangekondigd starten ABN AMRO, ING en Rabobank met een pilot op het gebied van contactloos betalen. De grootbanken introduceren deze zomer de mogelijkheid om met een mobiele telefoon bij de kassa van winkels te betalen. De drie banken zullen daartoe op 29 augustus een eerste lokale introductie doen in Leiden met een grote groep consumenten, winkels en horecagelegenheden. Daarnaast introduceert ABN AMRO gelijktijdig bij klanten in Leiden en haar medewerkers een betaalpas waarmee je contactloze betalingen kunt doen. In juni dit jaar bracht ING al een betaalpas op de markt die is voorbereid op contactloos betalen.
Specifiek voor de introductie van mobiel betalen in Leiden werken de drie banken samen met KPN en MasterCard. De introductie start met circa 1.000 consumenten met een bankrekening bij een van de drie genoemde banken en met een mobiel abonnement bij KPN. Zij kunnen bij ruim 100 winkels en horecagelegenheden in het centrum van Leiden mobiel betalen. De consument rekent af door de mobiele telefoon die geschikt is voor mobiel betalen tegen de betaalautomaat aan te houden. Kleine bedragen worden zonder pincode direct afgeschreven van de bankrekening van de klant, voor bedragen boven €25 is een pincode nodig. Het initiatief wordt gesteund door de gemeente Leiden. De introductie in Leiden wordt naar verwachting eind 2013 afgerond. De banken zullen vervolgens ieder voor zich mobiel betalen in Nederland verder uitrollen.
ABN AMRO betaalpas waarmee je contactloze betalingen kan doen
Gelijktijdig met de start van mobiel betalen introduceert ABN AMRO bij 50.000 klanten in Groot Leiden en 20.000 medewerkers van de bank in Nederland een nieuwe betaalpas waarmee je contactloze betalingen kan doen, die op een vergelijkbare manier als mobiel betalen werkt. De betaalautomaten bij de deelnemende winkeliers in Leiden zijn ook geschikt voor deze betaalpas. Vanaf het najaar worden alle nieuwe betaalpassen die ABN AMRO uitgeeft voorzien van deze functie.
Voordelen
Gemak en snelheid zijn de grootste voordelen voor de consument en winkelier. Voor Consumenten geldt dat het betalen van kleine bedragen op deze manier vaak sneller gaat dan betalen met contant geld of het huidige pinnen. En voor mobiel betalen geldt dat ze hun telefoon meestal bij zich hebben. Winkeliers hebben ook voordeel van de snelheid van betalen. Zij kunnen meer klanten helpen in kortere tijd. Daarnaast neemt hiermee het gebruik van contant geld verder af, waardoor de veiligheid en efficiency voor winkelier en consument toeneemt.
Veiligheid
Mobiel betalen en het gebruiken van de betaalpas voor contactloze betalingen is net zo veilig als betalen met pincode met de huidige betaalpas, aldus ABN AMRO. In veel landen om ons heen is deze manier van betalen al gemeengoed. Wereldwijd zijn er al 50 miljoen contactloze passen in omloop. Daar wordt nauwelijks mee gefraudeerd. Het uitlezen van een pas of telefoon loont namelijk niet omdat het om relatief kleine bedragen gaat.
Als na verlies of diefstal de betaalpas of telefoon gebruikt wordt voor kleine betalingen zonder pincode dan vergoedt ABN AMRO klanten het bedrag. Het maximale totaalbedrag aan transacties zonder pincode is begrensd. Er kan voor maximaal €50 achtereenvolgens aan kleine bedragen zonder pincode betaald worden, voordat er weer om een pincode gevraagd wordt. Ook bij kleinere bedragen kan af en toe gevraagd worden om de pincode in te voeren om te controleren of de pas nog in het bezit is van de eigenaar. Daarnaast kan de consument bij mobiel betalen in het toestel aangeven bij elke transactie een pincode te willen invoeren, dus ook bij transacties onder €25. Bij de betaalpas kan de klant er voor kiezen gewoon te pinnen door de pas in de automaat te steken in plaats van er tegenaan te houden.
Als klanten langs een betaalautomaat lopen kan er niet per ongeluk geld afgeschreven worden. Betalingen kunnen pas plaatsvinden als de betaalpas of de mobiele telefoon enkele centimeters van de betaalautomaat is verwijderd. Bovendien moet de betaalautomaat eerst een betaling initiëren.