Knab is voor de derde opeenvolgende keer beloond met de Opiness Best Service Award. Met een cijfer van 8,1 scoorde de bank net als de voorgaande twee jaar hoger dan alle andere banken.
Deze week maakte dienstverleningsreviewsite Opiness bekend welke bedrijven zich de gelukkige winnaars mogen noemen van de Beste Service Awards 2018, een onafhankelijke consumentenprijs die volledig is gebaseerd op klantreviews. In de categorie banken is het dit jaar wederom Knab die er met de hoogste eer vandoor gaat. Op basis van een kleine 800 beoordelingen komt de internetbank uit op een rapportcijfer van 8,1.
Ook ASN Bank wordt met een 8,1 beoordeeld, maar dan op basis van veel minder beoordelingen, waardoor Knab bovenaan staat. Regiobank scoort met een 8 net iets lager en Triodos Bank staat met een 7,9 weer net iets daaronder. ING is met een 7,6 de best beoordeelde grootbank, gevolgd door Rabobank, die een 7,3 krijgt. Hetzelfde cijfer wordt aan de SNS Bank gegeven, die daarmee net boven ABN AMRO eindigt, dat op een 7,2 uitkomt. Hiermee zijn de resultaten grotendeels in lijn met die van een eerder onderzoek van de Consumentenbond.
Don van Arem, Manager Servicedesk bij Knab, is uiteraard verheugd om weer bovenaan te eindigen: “Klanten zijn vaak kritisch op banken. Dat we deze publieksprijs nu voor de derde keer op rij met een dikke 8 winnen, is dus erg bijzonder.” Terwijl Van Arem aangeeft altijd ruimte voor verbetering te zien, is hij blij dat de klantgerichte service van de bank niet onopgemerkt blijft: “Ook bij ons gaat niet altijd alles goed, maar we luisteren oprecht naar de klant en doen iets met eventuele kritiek. Dat merkt de klant en dat wordt gelukkig gewaardeerd. Daarnaast merken we dat klanten nog steeds verbaasd zijn door onze persoonlijke en oplossingsgerichte klantbenadering.”
Opiness onderschrijft het belang van deze klantgerichtheid: “Het blijkt dat de winnende bedrijven zich onderscheiden door beloftes na te komen en snelheid en gemak te leveren. Daarnaast blijft een vriendelijke en kundige klantenservice, die ook goed te bereiken is, enorm belangrijk.” Hierbij wordt ook gewezen op het belang van het leveren van gemak en snelheid en de belangrijke rol die digitale middelen op dat gebied kunnen spelen. Aangezien Knab zich hoofdzakelijk profileert als internetbank, is het niet geheel verrassend dat het op dat gebied wel goed zit bij de AEGON-dochter.
Verder stelt de reviewsite dat “iets speciaals doen” door klanten wel op prijs wordt gesteld, maar niet noodzakelijk is. Daar wordt aan toegevoegd dat bedrijven op dit terrein bovendien te ver kunnen doorslaan. Zo roept een overvloed aan communicatiemails weerstand op. “Als je wat extra’s doet, wees relevant. Geen flauwekul graag”, vat Opiness de opvatting van veel klanten samen, die aangeven liever sporadischer en op een meer persoonlijke manier te worden benaderd. Verder kwam uit de reviews naar voren dat duidelijkheid en correctheid belangrijk worden gevonden.
De redenen die klanten geven ten aanzien van hun hoge waardering voor Knab worden door de bank samengevat met het citeren van een veelgehoord compliment: “Service van 's ochtends vroeg, totdat het is opgelost.” De bank dankt in haar reactie iedereen die ervoor heeft gezorgd dat de prijs weer is binnengehaald: “Dankzij jullie is Knab voor de derde keer beloond met de Best Service Award voor banken! Bedankt!”
Er werden dit jaar winnaars aangewezen in vijftien categorieën. De overige uitblinkers op het gebied van klantenservice van dit jaar zijn Ditzo, Coolblue, Simyo, KPN Internet, KLM, Picnic, UnitedConsumers (in drie verzekeringscategorieën), Zicht adviseurs, Tieleman Keukens, Cruisewinkel, Arbrini en Fuif.nl.