Het project ‘Bank voor de klas’ is succesvol verlopen. Met dit project wil de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) tijdens de Week van het Geld kinderen spelenderwijs lessen bijbrengen over een verstandige omgang met geld en het belang daarvan. In totaal hadden meer dan 4.000 financieel professionals zich aangemeld voor het geven van gastlessen op basisscholen.
Aan vakken geen gebrek op de Nederlandse basisscholen, maar een speciaal vak voor financiële educatie bestaat (nog) niet. Met het initiatief ‘Bank voor de klas’ wil de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) kinderen financieel bewust maken. Ieder jaar verzorgen duizenden professionals uit de financiële sector gastlessen over geld tijdens de jaarlijkse Week van het Geld. De 2018-versie daarvan vond vorige week plaats.
De opening van ‘Bank voor de klas’ was op maandagochtend in de statige Koninklijke Schouwburg in Den Haag, in aanwezigheid van Hare Majesteit Koningin Máxima, Arie Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media en Pauline Krikke, burgemeester van Den Haag. Na het openingsevent gingen NVB-voorzitter Chris Buijink en een aantal bestuurders van deelnemende banken de klaslokalen in: op naar de Haagse basisschool De Fontein, waarbij zij de kinderen gastlessen ‘Bank voor de klas’ gaven. Daarbij maakten zij gebruik van het spel Cash Quiz.
Verspreid over heel Nederland hebben vorige week duizenden financieel professionals gastlessen gegeven over geld en de omgang daarmee. Aan het initiatief zijn zestien partners verbonden. Het betreft – naast de NVB – ABN AMRO, Achmea, ASR, BNG Bank, Credit Europe Bank, Deutsche Bank, ING, LeasePlan Bank, Nationale-Nederlanden, NIBC, NWB Bank, Rabobank, Triodos Bank, Van Lanschot Kempen en de Volksbank.
Met financiële educatie kan maar beter op vroege leeftijd begonnen worden. Kinderen willen vaak al vroeg een mobieltje, willen meegaan in trends van vriendjes en vriendinnetjes en komen op apparaten van ouders ook al vroeg in aanraking met spelletjes met in-app aankopen. Er zijn meerdere voorbeelden bekend van ouders wier creditcard opeens geen ruimte meer had door de uitgaven van kindlief. Daarnaast wordt geld ook steeds meer een virtueel iets. Waar kinderen vroeger wat munten of biljetten in hun spaarpot gedrukt kregen, gaat tegenwoordig bijna alles online en is geld als zodanig minder ‘grijpbaar’.
Lees ook: Gerjoke Wilmink (Nibud): het belang van financiële educatie