ABN AMRO en ING koplopers in onderzoek naar digitale transformatie

02 juli 2018 Banken.nl 2 min. leestijd

Voor het tweede jaar op rij deden het FD en de Vlaamse particuliere onderwijsinstelling Vlerick Business School onderzoek naar digitale transformatie onder grote Nederlandse ondernemingen. In het rijtje koplopers bevinden zich twee banken, te weten ABN AMRO en ING.

Het onderzoek richt zich in de eerste plaats op de inspanningen die bedrijven doen om digitale transformatie te bewerkstelligen. Waar vorig jaar bij de eerste editie FD en Vlerick nog kozen voor een ranglijst, is dit jaar een lijst van koplopers opgesteld. Een belangrijke factor is het hebben van een integrale aanpak voor digitale transformatie. Volgens het onderzoek gaat het om ‘consistentie van hun inspanningen’. Er moet met andere woorden een helder idee achter het beleid zitten. Digitaliseren is volgens de onderzoekers meer dan 'losstaande innovatieve experimenten en het opkopen van start-ups'.

Het rijtje koplopers telt bedrijven uit diverse sectoren. Vanuit de financiële sector zijn dat ABN AMRO en ING die zich melden aan het front. In alfabetische volgorde zijn dat de volgende tien bedrijven.

Waarom digitaliseren?

Een heldere vraag die gesteld wordt in het onderzoek van FD en Vlerick is waarom bedrijven digitaliseren. De overgrote meerderheid doet het vanwege veranderend klantgedrag. Van de ondervraagden geeft 87% aan te digitaliseren vanwege ander gedrag en nieuwe verwachtingen van klanten. 58% van de bedrijven doet het simpelweg omdat andere bedrijven in hun sector het ook doen en ze niet willen achterblijven. Met een fractie minder doet 56% het omdat bedrijven buiten de eigen sector bezig zijn met digitalisering.

Volgens het onderzoek sijpelt digitalisering inmiddels in alle geledingen van bedrijven door. Om als organisatie te digitaliseren moet dat gedeelde er ook zijn, iets wat een integrale en breed gedragen aanpak vraagt. Bedrijven komen meer en meer tot het besef dat digitalisering cruciaal is voor het voortbestaan.

350 teams

Vanuit ABN AMRO laten Michel van Drie (Managing Director IT Solutions) en Frank Verkerk (Chief Digital Officer) optekenen: “Wij mochten dan wel bij het award diner zijn en namens de bank de felicitaties in ontvangst nemen. Maar die zijn natuurlijk vooral op hun plaats voor alle collega’s in de ongeveer 350 agile teams die elke dag hard werken om onze bestaande diensten te verbeteren en hele gave nieuwe dingen te ontwikkelen mét en vóór onze klanten.”