Twee jaar terug hebben zo’n 15.000 Nederlanders die woonachtig zijn in het buitenland bericht gekregen dat de dienstverlening gaat stoppen. Een substantieel deel daarvan bevindt zich in Suriname. Binnenkort is het zover, maar nog niet iedereen heeft zijn rekening opgezegd.
ABN AMRO is bezig met een strategische heroriëntatie waarbij de focus vooral op Noord-West-Europa komt te liggen. In enkele jaren tijd stoot het zo’n 15.000 rekeninghouders af die - verspreid over 100 landen - permanent buiten Nederland wonen. De klanten hebben van de bank een brief ontvangen waarin uitgelegd wordt hoe ze tewerk moeten gaan. Zeggen klanten niet zelf op, dan doet ABN AMRO dit voor ze.
Ongezonde financiële situatie
Suriname staat er financieel gezien niet heel gezond voor. Het land verkeert in financiële problemen en naar verluidt staat de Surinaamse bank op omvallen. Volgens Radio Een Vandaag wil ABN AMRO zo min mogelijk met het land van Desi Bouterse te maken hebben. Voormalig correspondent in Suriname Pieter van Maele legt uit waarom het voor banken onaantrekkelijk is om actief te zijn in het Zuid-Amerikaanse land: “Desi Bouterse heeft sinds zijn aantreden in 2010 veel meer geld uitgegeven dan er binnenkwam. Dat heeft vooral sinds 2015 voor enorme financiële problemen gezorgd. Met onder andere een munt die de helft van zijn waarde is verloren.”
De bank zelf wijst echter vooral op de strategische heroriëntatie als kern van de beslissing om Suriname en wijst daarbij onder andere op internationale verschillen in regelgeving. “Het wordt steeds complexer en kost steeds meer energie om aan alle regels te voldoen. Dat betekent dat deze groep klanten voor ons steeds meer risico met zich meebrengt en extra kosten. Dat past niet in onze strategie, aangezien wij juist een bank met een gematigd risicoprofiel willen zijn”, aldus de bank in november 2016.
Genoeg tijd voor alternatieven
Voor veel klanten in Suriname betekent het benauwde tijden. Het geld dat zij bezitten kunnen ze vrijwel alleen nog maar kwijt bij Surinaamse banken, waar het als gevolg van de financiële problemen van het land allerminst veilig staat. Evenals Erdogan in Turkije ziet Bouterse zich geconfronteerd met de ijzeren wetten van de internationale financiële markten. Krachtig leiderschap en een onaantastbare binnenlandse positie ten spijt. Robin de Jongh, directeur risico-management bij ABN AMRO geeft aan klanten genoeg tijd te geven om op zoek te gaan naar alternatieven. “Als er echt iets heel specifieks aan de hand is dan vragen we de klant contact op te nemen met de bank en dan gaan we kijken naar de situatie en dan komen we er eigenlijk altijd wel uit”, aldus De Jongh.