De Volksbank heeft over heel 2018 in totaal €268 miljoen winst behaald. Dat meldt de bank in een uitgebreid persbericht met financiële cijfers over het afgelopen jaar. De organisatie achter ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank en SNS brengt daarmee naar eigen zeggen bankieren met de menselijke maat verder in de praktijk.
In het Nederlandse bancaire landschap neemt de Volksbank een aparte positie in. Niet alleen is het een overkoepelende organisatie voor vier andere consumentenbanken, het is ook één van de banken die nog deels in handen van ‘ons allemaal’ is. Via de stichting NL Financial Investments (NLFI) is de Staat eigenaar van de Volksbank. Minister Hoekstra van Financiën verwacht niet dat de bank in 2019 al volledig geprivatiseerd wordt en denkt dat er meer tijd nodig is. Positieve financiële cijfers zullen in elk geval altijd welkom zijn. Een korte blik op enkele belangrijke cijfers.
- De nettowinst over 2018 bedroeg €268 miljoen. Dat is wel een daling van 19% tegenover 2017 (€329 miljoen).
- Een stijging van 0,5 procentpunt in het marktaandeel hypotheken (7,3% in 2018), alsmede een stijging in hypotheekportefeuille naar €47,3 miljard (46,0 miljard in 2017).
- Cost-income ratio steeg van 54,5% in 2017 naar 58,7% in 2018 door daling van de baten.
- Het rendement op eigen vermogen daalde van 8,7% (2017) tot 7,6% (2018).
- De CET1-ratio nam toe van 34,1% (2017) tot 35,5% (2018).
De Volksbank geeft aan zich te richten op drie strategische pijlers. Versterking van de maatschappelijke identiteit (1), vereenvoudiging en verbetering van de bedrijfsvoering (2) en implementatie van een slimme innovatiestrategie (3).
Menselijke maat in de praktijk
''In veel opzichten kan de Volksbank terugkijken op een mooi jaar. Wij worden in toenemende mate erkend als een bank, die haar missie Bankieren met de menselijke maat ook daadwerkelijk in praktijk weet te brengen”, aldus CEO Maurice Oostendorp in een begeleidend schrijven. Volgens Oostendorp zijn de maatschappelijke inspanningen de reden dat het aantal klanten van de Volksbank stijgende is.
“Dat steeds meer mensen dit waarderen zien we onder meer terug in de toename van het aantal klanten met een betaalrekening bij een van onze merken. Afgelopen week zijn we de grens van 1,5 miljoen betaalrekeningklanten gepasseerd. We hebben voorts in 2018 een aantal prijzen gewonnen, waaronder de Management Scope Corporate Impact Award. Deze prijs wordt uitgereikt aan het Nederlandse bedrijf met de grootste maatschappelijke impact. Ook onze merken hebben diverse prijzen in de wacht gesleept, zowel voor hun dienstverlening op het gebied van hypotheken als voor hun diverse websites.”