Betalings- en technologiebedrijf Mastercard stopt voorlopig met commercials rond stervoetballer Neymar. De Braziliaanse vedette wordt door een landgenote beschuldigd van verkrachting in een hotel in Parijs. Tot er meer duidelijkheid komt over de rol van Neymar in de zaak zet Mastercard commerciële activiteiten in de koelkast.
Mastercard speelt een grote rol op het gebied van sponsoring in de sport. Wie een willekeurige voetbalwedstrijd in bijvoorbeeld de Champions League kijkt, ziet het al snel oranje en rood voor de ogen. Naast het sponsoren van grote evenementen werkt Mastercard ook op persoonlijke basis samen met bekende sporters. De Braziliaanse voetbalvedette Neymar is er één van. In het licht van ernstige beschuldigingen van verkrachting zet Mastercard lopende campagnes voorlopig in de wacht.
Neymar wordt door een landgenote beschuldigd van verkrachting in een hotel in Parijs. De vrouw heeft inmiddels ook aangifte gedaan. Neymar ontkent haar verkracht te hebben. In een poging zichzelf van blaam te ontdoen maakte hij onlangs echter een slechte beurt. Door pikante persoonlijke WhatsApp-conversaties met haar te openbaren wilde hij aantonen dat er zeker geen dwang in het spel was. Daartussen stonden ook wat naakftoto’s. Hij vergat even dat het ongevraagd delen van privé verstuurde naaktfoto’s ook strafbaar is. Sportief is het ook al geen topjaar voor de Braziliaan. De speler die in 2017 voor een recordbedrag van €222 miljoen binnenkwam bij Paris Saint-Germain kampt veel met blessures en mist daardoor ook nog het kampioenschap van Zuid-Amerika.
Voor geen enkel merk komen zulke zaken natuurlijk gelegen, of het nu waar is of niet. Dus ook niet voor een mondiaal merk als Mastercard. Het Amerikaanse betalings- en technologiebedrijf stopt per direct met lopende reclamecampagnes, tot er meer duidelijkheid komt over de rol van Neymar. Mastercard bracht hierover een officieel statement naar buiten. Andere grote persoonlijke sponsors als Nike en Red Bull hebben wel hun zorgen geuit, maar er nog niet naar gehandeld.